چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت  1396 

کارگاه آموزشی صدف های خوراکی

کارگاه آموزشی پرورش انبوه و تولید تجاری صدف های خوراکی در بندرعباس برگزار خواهد شد
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 2716 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان،کارگاه آموزشی پرورش انبوه و تولید تجاری صدف های خوراکی با تدریس متخصصین ایتالیایی و فرانسوی طی روزهای 17 لغایت 19 اردیبهشت 96 در بندرعباس برگزار خواهد شد.
دکتر محمد صدیق مرتضوی رئیس پژوهشکده با ابراز امیدواری از این که فضای ایجاد شده بتواند اهداف مشترک دولت و بخش خصوصی را در انجام تعهدات خود نسبت به ایجاد ارتباط و تعامل و تبادل دانش و تکنولوژی به صورت پویا و فعال پیش ببرد، برگزاری این جلسات را مفید شمرد و بر استمرار آن تأکید نمود.
ایشان در ادامه گزارش های خود مبنی بر روند تحقیق و توسعه پروش صدف در استان یادآور شد: در ایستگاه تحقیقاتی بندر لنگه از سال ١٣٧٠ پروژه های مختلفی انجام شده و روی صدف های خوراکی و مروارید ساز هم تحقیقات زیادی صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: سال گذشته و در جریان برگزاری سمیناری که در خصوص ماهیان خاویاری در شمال کشور برگزارشد، در بحث اعلام ظرفیت های استان و انتقال دانش و تجربیات پرورش صدف با متخصصین ایتالیایی و فرانسوی حاضر در سمینار گفتگوها و پیشنهادهایی مطرح شد و ایشان قبول همکاری نمودند. در راستای همان توافقات، کارگاه آموزشی مذکور برنامه ریزی شده تا در گام اول موضوعات و مباحث راجع به تولید، پرورش، بازاریابی جایگاهی که صدف در فرهنگ دنیادارد، مکان یابی ها، گونه های مناسب پرورش و ٤ گونه بومی استان، شرایط و ضوابط بهداشتی و روش های پیشگیری از مخاطرات احتمالی از جمله عمل آوری، بسته بندی، شیوه های حمل و رساندن محصول به بازار اروپا و بالاخره استانداردهای اروپا در رابطه با تجارت صدف خوراکی و موارد این چنینی مطرح شود.
همچنین بر لزوم اهمیت حضور فعالین بخش خصوصی به عنوان یک رویکرد جهانی تأکید داشتند و گفتند: هدف اصلی از فراهم نمودن شرایط برگزاری این کارگاه آموزشی - تحلیلی با حضور مدرسین اروپایی که سالها در این زمینه کار انجام داده اند و متخصص این امر هستند، برقراری لینک ارتباطی بین بخش خصوصی، مرکز تحقیقات و متخصصین خارجی و در ادامه شناخت ظرفیت ها و پتانسیلها ی ورود بخش خصوصی به این صنعت مکمل است.
وی افزود: برای مباحث این کارگاه به صورت آزاد بین شرکت های عمل آوری، شرکت های فرآوری و بسته بندی محصول در کنار مسئولین فنی و بهداشتی و متخصصین اروپایی سبب می شود که چالش های صنعت به صورت فنی تر مطرح شود و در پایان یک جمع بندی جامع در قالب پکیج کاربردی ارائه دهد. از این رو همکاری و مشارکت بخش خصوصی بسیار حائز اهمیت می باشد و با توجه به همکاری مناسب مجموعه تحقیقاتی شیلات و فعالان حوزه آبزی پروری، اظهار امیدواری نمود این دوره بسیار مثبت و اثر گذار باشد تا بتوانیم گام های بعدی را در کنار هم و با اطمینان و اعتماد به هم برداریم و فضایی برای تولید و اشتغال بیش تر جوانان استان فراهم نماییم.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code