چهارشنبه یکم دی 1395 

گزارش وجودگونه سمی و مضر فیتوپلانکتونی در آبهای ساحلی منطقه امیر آباد دریای خزر

پژوهشکده اکولوژی دریای خزر وجود گونه سمی و مضر فیتوپلانکتونی از شاخه جلبکهای سبز آبی Gloeotrichia echinulata در آبهای ساحلی منطقه امیر آباد را گزارش داد
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 2400 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر در سطح جهان ، تقریباً سالانه از هر 2000 مورد اختلال عصبی ناشی از مسمومیت جلبکی، 15% با مرگ و میر توام است که بیشتر این سموم از خانواده نوروتوکسین بوده و در مقابل گرما مقاومند. جلبک میکروسکوپیGloeotrichia echinulata از گروه سیانوباکترها،دارای سم نوع MC-LR است که می تواند برای موجودات زنده خطرناک باشد.
این گونه اولین بار توسط P.Richter در سال 1894 شناسایی شد. سپس در سال 2003 در انگلستان توسط (Whittonet al. 2003) و نیز در سال 2005 توسط Leghari e و همکاران در آسیای جنوب غربی:( پاکستان) گزارش شد و سپس در کشور‌های چین (Hu, Yuwei, 2012)، آمریکای شمالی: آرکانزاس (Smith& Bennett, 1999) ، آلمان(Täuscher 2011)، رمانی(Caraus 2012) و استرالیا و نیوزیلند: (Broady& Merican 2012) نیز گزارش شد و انتشار آن در نقاط مختلف جهان با سرعت پیش می رود و مطالعات بسیاری بر روی این موجود در حال انجام است.
در ایران نیز گونه G.echinulata برای اولین بار در سال 1392 در حوضه جنوبی دریای خزر و در منطقه امیر آباد مشاهده گردید به طوری که تراکم و زی توده Gloeotrichia echinulata در عمق 5 متر( 106 در متر مکعب ) و ( 7 میلی گرم در متر مکعب) و در سطح (104*35 در متر مکعب) ( 2/45 میلی گرم در متر مکعب) بود.
طی گزارش های رسیده در سالهای اخیر در آبهای جنوب کشور نیز اینگونه مشاهده شده است.در نتیحه از آنجایی که شاهد افزایش جهانی گونهG. echinulata می‌باشیم، نیاز است تا در مطالعات خود توجه بیشتری به این گونه داشته باشیم،بنابراین برای آگاهی ازوضعیت دقیق این گونه در دریای خزر نیاز به نمونه برداری مستمر می باشد.

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code