به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور افتتاح این سامانه با حضور آقای دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی، دکتر پورکاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ،آقای حیدر پوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان و جمعی از مدیران استانی مورد بهره برداری قرار گرفت.
این سامانه که به همت محققین پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان برای اولین بار طراحی و اجرا شده است قادر است اطلاعات مفیدی از کیفیت آبهای دریایی شامل تراکم و تنوع پلانکتونهای دریایی، میزان کلروفیل a ، مواد مغذی و آلودگی های نفتی را بصورت آنلاین ثبت نماید. اطلاعات حاصل از این سامانه نقش مهمی در مدیریت کشند قرمز (پدیده ای که در سال1378 بصورت گسترده در آبهای خلیج فارس و دریای عمان مشاهده شد) خواهد داشت و امکان مدیریت مخاطرات زیستی دریایی بیش از پیش فراهم خواهد ساخت. سامانه مورد اشاره می تواند در کنترل و ثبت شرایط محیطی سیستم های پرورش ماهی در قفس نیز بکار گرفته شود. این طرح با اعتباری معادل 8 میلیارد ریال انجام شده است.
به همین مناسبت همچنین کلکسیون باکتریهای دریایی خلیج فارس و دریای عمان با حضور آقای دکتر اسکندر زند و آقای دکتر پورکاظمی کشور رونمایی شد. این مجموعه حاصل اجرای 5 پروژه تحقیقاتی در 8 سال گذشته توسط دکتر محسن گذری کارشناس بخش فراورده های دریایی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان می باشد. باکتریهای موجود از منابع دریایی شامل اسفنج، مرجان ، رسوبات و.... آب جداسازی و مورد غربالگری قرار گرفته اند. باکتریهای موجود در کلکسیون دارای توانمندی های بیوتکنولوژیک از جمله فعالیت آنتی بیوتیک، سیتوتوکسیک، آنتی اکسیدانت و ضد جلبکی می باشند. این مجموعه به عنوان تنها کلکسیون باکتریهای دریایی در کشور امکان بهره برداری پایدار از باکتریهای بومی را در قالب پروژه های مشترک برای پژوهشگران عرصه بیوتکنولوژی فراهم می نماید.
در سفری که آقای دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی و هیات همراه و آقای دکتر پورکاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به بندر عباس داشتند همچنین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت در این نمایشگاه یافته های علمی در زمینه های مختلف علوم شیلاتی شامل ارزیابی ذخایر میگو و کفزیان تجاری، برآورد ذخایر ساردین ماهیان، فرآورده های بیولوژیک، بوم شناسی شیلاتی ارائه شد. این نمایشگاه در فضایی به وسعت 300 متر مربع در محل پژوهشکده ایجاد شده و تا 24 آذر ماه جاری پذیرای محققین، دانشجویان، کارشناسان و سایر علاقمندان می باشد.

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code