هیئت اعزامی از موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور شامل آقایان دکتر پور کاظمی ریاست محترم موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر جاسم مرمضی ریاست محترم پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور و دکتر علی اصغر خانی پور رییس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور در ادامه همکاریهای فی ما بین موسسه با دانشگاه واخنینگن هلند از تاریخ 14_10 آذرماه به این کشور اعزام شدند.هیئت در روز اول سفر به موسسه دامپزشکی و بهداشت و بیماریهای آبزیان در منطقه للی استاد هلند مراجعه و طی جلسه ای با دکترهنریک جان روست رئیس دپارتمان باکتریولوژی و اپیدمولوژی وخانم دکتر الگا هینن رئیس دپارتمان بهداشت و بیماریهای آبزیان, سخت پوستان و دو کفه ای ها در خصوص همکاریهای مشترک و عقد تفاهم نامه(mou) برای انجام پروژه های تحقیقاتی, دوره های آموزشی,اعزام دانشجویان دکتری پژوهش محور موسسه مذاکره و تصمیم گیری نمودند. در ادامه هیئت از آزمایشگاههای تخصصی و فعالیت های تحقیقاتی این موسسه فوق بازدید نمودند.
در روز دوم گروه به شهر واخنینگن هلند اعزام و در دانشگاه بزرگ واخنینگن توسط آقای دکتر آریو رئیس روابط بین الملل منطقه آسیا دانشگاه مورد استقبال قرار گرفت. دانشگاه واخنینگن زیر نظر وزارت کشاورزی اداره شده و دارای دو بخش آکادمیک و موسسه تحقیقاتی است. این دانشگاه دارای 2700 نفر عضو هیئت علمی و کارمند بوده و بالغ بر 10000 دانشجو در مقاطع مختلف از اقصی نقاط کشور هلند و دنیا در حال تحصیل هستند که 60% دکتری, 30% کارشناسی ارشد و حدود 10% کارشناسی است. هر سال حدود 100_80 دانشجوی خارجی نیز در مقاطع ارشد و دکتری می پذیرد . در این دانشگاه همچنین 27 دانشجوی دکتری و 6 دانشجوی کارشناسی ارشد از ایران در حال تحصیل هستند . در این روز سپس هیئت ایرانی طی جلسه ای با روسای دپارتمانها و متخصصین بنام شیلاتی دانشگاه واخنینگن به نام های پروفسور جان ورس رئیس دپارتمان آبزی پروری و شیلات, دکتر پاول بارتلز رئیس دپارتمان صنایع غذایی و فرآوری آبزیان, دکتر جردن کالز متخصص فرآوری آبزیان,آبزی پروری و تغذیه ماهی, دکتر هانز وان دیویس متخصص علوم شیلاتی, دکتر وان درهیجن متخصص مدیریت شیلاتی و آبزی پروری و دکتر آریو روتیوس مدیر روابط بین الملل کشورهای آسیایی تشکیل و در خصوص همکاریهای مشترک و عقد قرارداد همکاری ( mou ) در زمینه اجرای پروژه های مشترک در زمینه ژنتیک و اصلاح نژاد آبزیان, آبزی پروری نوین و تولید فرآورده های نوین از آبزیان کم مصرف ریز جثه مثل کیلکا, ساردین و فانوس ماهیان ، اعزام محقق و دانشجویان دکتری پژوهش محور موسسه به واخنینگن تفاهم رسیدند. در ادامه هیئت موسسه از بخش تحقیقاتی آبزی پروری و آزمایشگاهای مربوطه بازدید کردند.
در روز سوم این سفر گروه در معیت وزیر محترم جهاد کشاورزی جناب آقای مهندس حجتی و هیئت همراه از بورس گل در شهر لاهه هلند بازدید و در جلسه مشترک وزیر با تولید کنندگان بخش خصوصی ایرانی همراه در محل سفارت ایران در لاهه هلند شرکت و همچنین توسط ریاست محترم موسسه گزارشی از ملاقاتها و دستاوردهای این سفر به آقای وزیر و هیئت همراه ارائه شد.
در روز آخر گروه اعزامی موسسه به منطقه سومرن هلند سفر نموده و از کارگاه پیشرفته تکثیر و پرورش بچه ماهی ابرنر تیلاپیا بازدید و با آقای اریک بنیک مالک این مجتمع ملاقات و از مراحل تکثیر و تولید بچه ماهی بازدید نمود. در این روز همچنین تفاهم لازم برای همکاری مشترک علمی و تحقیقاتی برای تولید بچه ماهی طبیعی ابرنر در ایران انجام شد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code