چهارشنبه سوم آذر 1395 

نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌‌های راهبردی

نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی 19 آبان ماه 1395 با حضور 200 نفر از مدیران رابطین و کارشناسان مراکز عضو شبکه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 2394 مرتبه | 0 نظر
مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با دارا بودن 124 آزمایشگاه در پژوهشکده ها و مراکز تابعه عضو قطعی این شبکه می باشد که آقای دکتر پور کاظمی رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور مدیریت این آزمایشگاهها را به عهده دارند
در ابتدای نشست دکتر اجتهادی، مدیر مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف در خصوص کاربرد بهینه دستگاه‌های تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی دانشگاه صحبت نمود .
سپس، دکتر رشتچیان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: باید از امکانات موجود نهایت استفاده را کرد و در این راستا مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف که در سال های اخیر تأسیس شده یکی از مراکز فعال همکار با دانشگاه های سراسر کشور می باشد و همکاری و ارایه خدمات هر چه بیشتر به سراسر کشور از اهداف این مرکز است. وی همچنین از امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه های سراسر کشور خبر داد.
در ادامه نشست، دکتر رضا اسدی فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، با ارایه گزارشی از وضعیت فعالیت‌های شبکه، روند تکامل شبکه را یک روند تدریجی و با برنامه ریزی عنوان کرد.
وی، بر لزوم همکاری و رابطه دو سویه بین اعضای شبکه تأکید کرد و با اشاره به حجم بالای تقاضای عضویت در شبکه گفت: «در حال حاضر تمام استان های کشور تحت پوشش شبکه آزمایشگاهی قرار دارند و اطلاعات بیش از 6500 تجهیز در شبکه به اشتراک گذاشته شده‌است».
دکتر اسدی‌فرد، با بیان اینکه کل درخواست های رسیده به شبکه تاکنون 590 آزمایشگاه از 403 مرکز است گفت: «تا کنون 177 آزمایشگاه به عنوان عضو قطعی و 121 آزمایشگاه به عنوان عضو آزمایشی پذیرفته شده‌اند و درخواست 14 آزمایشگاه دیگر نیز در دست بررسی است؛ از این میان، 40درصد اعضای شبکه وابسته به وزارت علوم و 60درصد مابقی از مراکز غیر وزارت علوم هستند».
وی، شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی را از نظر پوشش جغرافیایی، موضوعی و سازمانی، به تمام معنا یک شبکه ملی دانست و بر حمایت از کارشناسان در کارگروه‌های تخصصی شبکه تأکید کرد و افزود: «از اهداف مهم این شبکه، همکاری خوب بین آزمایشگاه‌ها و شناخت بهینه فرصت ها به منظور تعامل و همکاری بین شبکه ای است».
مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با یادآوری ارزیابی نسبتاً مفصل سالانه مراکز عضو بر اساس سه دسته شاخص میزان کارکرد، مشتری مداری و همکاری شبکه ای، گفت: «نقاط قوت و ضعف مراکز در این ارزیابی ها مشخص می شود
دکتر اسدی فرد در ادامه بر پیاده سازی سیاست های شبکه در مراکز آزمایشگاهی تأکید و استقرار استاندارد ISO/IEC17025 را یکی از این سیاست-ها دانست. وی همچنین خاطر نشان کرد، علاوه‌بر استانداردسازی آزمایشگاه‌ها، تهیه نمونه های مرجع استاندارد و کالیبراسیون، تهیه و استقرار نرم افزار مدیریت فرآیندهای آزمایشگاهی و کمک به تجهیز مراکز عضو (که شامل خرید دستگاه های ایرانی و خارجی است)، جزو حمایت های این شبکه است.
آخرین سخنران این نشست، دکتر علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، بیان اینکه اهمیت داده‌های آزمایشگاهی در صحت، دقت نتایج و کالیبره بودن تجهیزات آزمایشگاهی است تأکید کرد، توسعه فناوری بدون پژوهش های بنیادی محال است. وی همچنین استخراج یک مدل همکاری بین اساتید و محققان و دانشگاه ها را از موضوعات مورد بحث در شبکه دانست.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code