سه شنبه بیست و هفنم مهر 1395 

برگزاری نشست علمی تخصصی بررسی روند توسعه و چالش های پرورش ماهی تیلاپیا در ایران

نشست علمی تخصصی بررسی روند توسعه و چالش های پرورش ماهی تیلاپیا در ایران روز دوشنبه مورخ 26 مهر 1395 در تالار امام خمینی ره دانشکده منابع طبیعی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران واقع در کرج برگزار شد
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 2333 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در این نشست که به همت انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران و با حضور اساتید ، محققان، مسئولین و کارشناسان شیلاتی دانشگاه تهران ، سازمان شیلات ایرن ، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، اتحادیه های آبزی پروری و دانشجویان ذیربط برگزار شد. محور های سخنرانیهای علمی در نشست، شامل موارد ذیل بود:
  1. نقش تنوع گونه ای در توسعه آبزی پروری کشور
  2. بررسی صنعت آبزی پروری از دیدگاه اقتصادی و اجتماعی
  3. مروری بر مطالعات و تحقیقات تیلاپیا در ایران
  4. ملاحظات زیست محیطی (اکولوژی، ارزیابی اثرات، ارزیابی ریسک)
  5. مزایا، فرصت ها و چالش های در برنامه توسعه
  6. اقتصاد تیلاپیا در بازارهای جهانی
در ابتدای این نشست دکتر رفیعی استاد دانشگاه تهران و دبیر علمی همایش از عدم حضور مسئولین سازمان محیط زیست علیرقم هماهنگی های قبلی ابراز ناراحتی کرد و گفت: عدم حضور مسئولین و کارشناسان سازمان محیط زیست دلیل محکمی است که آنها حرفی برای ارائه ندارند چون میدانند که از لحاظ علمی توان به چالش کشیدن توسعه پرورش ماهی تیلاپیا در کشور را ندارند.
در ادامه دکتر پورکاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به فعالیتهای تحقیقاتی موسسه در خصوص دلیل انتخاب ماهی تیلاپیا برای توسعه آبزی پروری در کشور را رشد سریع واقتصادی، مقا ومت در برابر شرایط سخت زیست محیطی، سازگار بامحیط زیست، تطبیق بادیگر سیستمهای کشاورزی، تکنولوژی تولید ساده و کم هزینه، هم آوری محدود و قابل کنترل، تغذیه ارزان وعدم نیاز به پودر ماهی، بازار مصرف متنوع، هزینه تولید پائین، سود آورترین آبزی پروری دانست و گفت: ماهی تیلاپیا گیاه خوار و همه چیزخوار با نیاز غذایی کم است و قابل تلفیق با فرایندهای کشاورزی (مصرف کود کم ) است ، قابلیت پرورش با تعویض آب کم وتراکم بالا بوده و شکارچی قابلی نیست و در تولید آن از مواد شیمیائی و آنتی بیوتیک استفاده نمی شود.
وی با اشاره به تاریخچه پرورش تیلاپیا در جهان که سابقه 5 هزار ساله دارد تصریح کرد: تیلاپیا دومین آبزی پرورشی جهان پس از کپورماهیان است و 140 کشور دنیا در حال تولید این آبزی هستند.
دکتر پورکاظمی در پاسخ به این سوال که آیا تیلاپیا در فهرست گونه های مهاجم IUCN قرار دارد گفت: در این فهرست ماهی کپور در ردیف 30 ، گامبوزیا در ردیف 39 ، قزل آلا در ردیف 63 و تیلاپیای موزامبیک در ردیف 66 قرار دارد و این در حالی است که ما قصد توسعه پرورش ماهی تیلاپیای موزامبیک را نداریم بلکه هدف ما توسعه آبزی پروری ماهی تیلاپیای نیل است.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به طرحهای تحقیقاتی محققین موسسه در 8 سال گذشته در خصوص ماهی تیلاپیا اشاره کرد و گفت: از جمله این طرحها میتوان به معرفی به صنعت تکثیر وپرورش آبهای داخلی مناطق مرکزی ایران، مطالعات وضعیت سازگاری ، رشد وبازماندگی، تکثیر وتولید بچه ماهیان نورس، تولید تک جنس نر، تعیین مناسب ترین جیره غذایی، ارزیابی اثرات زیست محیطی، بررسی اقتصادی پرورش، بهینه سازی جیره غذایی، تولید تیلاپیای ابر نر، اپتیم های تکثیر، تراکم بهینه پرورش، پرورش در قفس، پرورش در سامانه آکواپونیک، اثر عوامل محیطی بر پرورش لارو، پایش شرایط بهداشتی وعوامل بیماریزا اشاره کرد.
وی تصریح کرد: اثرات زیست محیطی پرورش تیلاپیا در استان یزد نیز ارزیابی شده است و شرایط مناسب برای پرورش این ماهی در مناطق مرکزی ایران فراهم است.
دکتر پورکاظمی در پایان گفت: 140 کشور دنیا انواع تیلاپیا را پرورش می دهند. بویژه تمام همسایه های دورتا دور ایران (ترکیه، عراق، کویت، عربستان، امارات، عمان، پاکستان، افغانستان، روسیه در جوار رودخانه ولگا!!) که 2/4 میلیون تن تولید جهانی تیلاپیا در سال است واردات 12 هزار تن ماهی به ارزش 20میلیون دلار در سال به کشور انجام می پذیرد، دانش فنی تولید تیلاپیا در کشور بومی سازی شده است، ده ها مناطق مساعد پرورش تیلاپیا در کشور (آب شور) وجود دارد و اصول، ضوابط و معیارهای زیست محیطی کاملا رعایت شده و میشود حال قضاوت با مردم.
در ادامه نشست دکتر آذری تاکامی استاد دانشگاه تهران و دکتر حسینعلی عبدالحی معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران طی سخنانی بر اهمیت توسعه و تولید ماهی تیلاپیا با توجه به دیدگاه های کارشناسی تاکید نمودند.
و در ادامه نشست سخنرانان مقالات خود را در خصوص لزوم توسعه تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا در کشور ارائه دادند و در پایان بیانه همایش قرائت و به تایید حاضرین رسید.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code