چهارشنبه هفدهم شهریور 1395 

همایش بین المللی دورنمای آبزی پروری ماهیان خاویاری برگزارشد

همایش بین المللی دو روزه دورنمای آبزی پروری ماهیان خاویاری روز دوشنبه مورخ 15 شهریور ماه توسط انستیتو تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر آغاز شد
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 2295 مرتبه | 0 نظر

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در این همایش دو روزه که به همت انستیتو تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر در دانشگاه گیلان برگزار شد مدیران موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان شیلات ایران ، اساتید دانشگاه ، کارشناسان شیلاتی، تعدادی از محققین کشورهای خارجی ، مدیران سازمان جهادکشاورزی و جهاد نصر و تعدادی از دانشجویان شیلاتی حضور داشتند.

در مراسم افتتاحیه همایش آقای دکتر محمد پورکاظمی دبیرهمایش و رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با خیرمقدم به مدعوین و حاضرین در همایش گفت: تعداد 182 مقاله برای بررسی به دبیرخانه همایش ارسال شد که از میان آنها 38 مقاله شفاهی و 115 مقاله پوستری در 10 پانل تایید شد و همچنین 4 کارگاه آموزشی (عمل آوری خاویار ، پرورش در قفس، آینده خاویار ایران و...) در این همایش برگزار خواهد شد

دکتر پورکاظمی دبیر همایش هدف از برگزاری این همایش را هدفگذاری آینده خاویار ایران دانست و گفت: 6 سال است که صید ماهیان خاویاری در دریای خزر ممنوع است لذا صادرات خاویار غیرممکن شده است .

تولید گوشت ماهیان خاویاری در دنیا به 110 هزار تن و 340 تن خاویار تولید شده 1500 تن گوشت و 2/2 تن خاویار در ایران تولید شده است . ایران مهد خاویار و برند خاویار جهان است لذا باید تلاش کنیم که جایگاه خود را با احرای طرحهای تحقیقاتی در زمینه توسعه پرورش ماهیان خاویاری در جهان حفظ نمائیم

وی از سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی سازمان شیلات ایران ، استانداری گیلان ، رئیس دانشگاه گیلان و همکاران انستیتو تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر و همه کسانی که در برگزاری این همایش نقش داشتند تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سعیدیان نماینده ولی فقیه در سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اهمیت ماهیان خاویاری در کشور و ضرورت اجرای طرحهای تحقیقاتی در احیاء ذخایر با ارزش این ماهیان تصریح کرد: ما در قبال آیندگان مسئولیم و نباید با عملکرد نادرست آینده ماهیان خاویاری در کشور را به خطر بیاندازیم . ما باید از حاشیه دریاهای کشور به منظور پورش ماهیان خاویاری نهایت استفاده و بهره برداری را داشته باشیم .

در ادامه آقای مهندس شعبانی مدیرکل شیلات استان گیلان پیام آقای دکتر صالحی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران را قرائت کرد در این پیام آمده بود: 50 درصد مصرف سرانه آبزیان از تولیدات آبزی پروری درجهان است که این موضوع اهمیت آبزی پروری در جهان را نشان می‌دهد. میزان مصرف سرانه کشور 10 کیلوگرم است که نسبت به میزان مصرف سرانه جهان فاصله زیادی دارد استفاده از منابع آبی استانهای ساحلی و غیرساحلی از اهمیت زیادی برخوردار است و در سالهای اخیر به دلیل افزایش قیمت خاویار در جهان اهمیت پرورش این ماهیان را دو چندان می‌نماید که باید تلاش خود را دراین جهت افزایش دهیم .

توسعه پرورش ماهی در قفس یکی از راههای افزایش آبزی پروری تولیدات داخلی پرورش ماهیان خاویاری کشور است .

در ادامه به دلیل عدم حضور پرفسور روزنتهال که از سخنرانان کلیدی همایش بودند آقای دکتر برونزی رئیس کنوانسیون حفاظت از ماهیان خاویاری درخصوص موقعیت و شرایط ماهیان خاویاری در جهان مطالبی را ارائه کردند.

سپس آقای دکتر پورکاظمی از دیگر سخنرانان کلیدی درخصوص توسعه آبزی پروری ماهیان خاویاری و برند خاویار ایران در بازارهای جهانی صحبت کرد. سخنرانان کلیدی دیگر آقای دکتر محمدعلی یزدانی رئیس انستیتو تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر و دکتر حسین عبدالحی معاون تکثیر و پرورش آبزیان سازمان شیلات ایران بودند که در خصوص تحقیقات ودستاوردهای ایران در خصوص پرورش ماهیان خاویاری و چالشها و برنامه های پرورش ماهیان خاویاری در ایران مباحثی را مطرح کردند.

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code