به گزارش روابط عمومی پژوهشکده میگوی کشور این پژوهشکده بر اساس نیاز صنعت پرورش میگو، طرح تولید پروبیوتیک بومی باکتریایی را از سال 1386 با اجرای پروژه " جداسازی و شناسایی مولکولی باکتری‌های موثر در تولید پروبیوتیک از میگوهای پرورشی سفید غربی در استان بوشهر" آغاز نمود و در 6 فاز متوالی طی مدت 5 سال، پروبیوتیک بومی باکتریایی با نام تجاری "تک سل" را تولید کرد. در هفته پژوهش سال 1393، دانش فنی تولید شده، به عنوان یکی از 4 دستاورد برگزیده وزارت جهاد کشاورزی، با حضور جناب آقای دکتر ستاری معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری، در اختیار شرکت تک ژن زیست قرار داده شد.
لازم به ذکر است که پروبیوتیک "تک سل"، از زیستگاه و دستگاه گوارش میگو جداسازی شده و سازگاری کامل با شوری، دما و اسیدیته محیط را داشته و تعامل سازنده با سایر فلور مطلوب استخر و آنتاگونیسم کامل با باکتری‌های پاتوژن نشان می‌دهد. استفاده از پروبیوتیک‌های وارداتی، علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی و بر هم زدن تعادل موجود در فلور میکروبی اکوسیستم‌های آبی، فاقد سازگاری با شرایط اکولوژیک منطقه می‌باشد.
به لطف پروردگار و با پیگیری‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، پژوهشکده میگو و شرکت تک ژن زیست، در آخرین روز هفته دولت در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، مجوز و پروانه ساخت پروبیوتیک "تک سل" از سازمان دامپزشکی کشور اخذ شد. تحقق یافتن این مهم را به تمامی پژوهشگران و کارشناسان فعال، در پروژه‌های تولید و ارزیابی سویه‌ پروبیوتیک باکتریایی جدا شده صمیمانه تبریک گفته و امیدورام شاهد رونق تولیدات دانش‌بنیان و تکمیل زنجیره تولید محصول از یافته های پژوهشی در کشور باشیم.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code