سه شنبه بیست و ششم مرداد 1395 

شکوفایی جلبکی در آبهای خلیج فارس

در تاریخ ششم مرداد 95 صیادان محلی وقوع شکوفایی پلانکتونی در آبهای دریایی خلیج فارس را به پژوهشکده میگوی کشور گزارش نمودند
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 2161 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده میگوی کشور – بوشهر به دنبال بروز شکوفائی های گسترده کوکلودینیوم در سال های 1387 و 1388 و اطلاع رسانی به صیادان محلی در تاریخ ششم مرداد 1395 صیادان محلی وقوع شکوفایی پلانکتونی در آبهای دریایی خلیج فارس را به پژوهشکده میگوی کشور گزارش نمودند. این شکوفایی در موقعیت جغرافیایی 7.750 50 E: 12.450 28N: به فاصله 52 مایل دریایی از ساحل بوشهر در محدوده ای به مساحت تقریبی یک مایل مربع رخ داد. توسط صیادان نمونه برداری صورت گرفت و تاریخ 13 مرداد 95 به آزمایشگاه پژوهشکده منتقل گردید.
پس از بررسی توسط کارشناسان آزمایشگاه پلانکتون شناسی پژوهشکده مشخص شد فیتوپلانکتون غالب در این نمونه از جنس Prorocentrum متعلق به رده دینوفیسه‌ها است. نمونه ارسالی دارای تراکم 600000 سلول در لیتر بود که علاوه بر گونه غالب Prorocentrum minimum، تعداد محدود گونه های دیگری از این جنس همچون P. lima ، P. gracile ، P. dentalum مشاهده شد. همچنین تعداد محدودی از جنس Amphora ، Dactylosolen ، Pseudonitzschia و Ceratium نیز در نمونه ارسالی مشاهده گردید. با توجه پتانسیل گونه های Prorocentrum در بروز شکوفایی های جلبکی مضر ، مطالعه بیشتر این پدیده در دستور کار پژوهشکده میگوی کشور می باشد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code