دوشنبه چهاردهم تیر 1395 

دلایل سرخ شدن (خونی شدن) دریاچه ارومیه

باکتریهای شورپسند پروکاریوت باعث ایجاد رنگ قرمز مایل به صورتی تا زرشکی آب دریاچه ارومیه شده است
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 2645 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات آرتمیای کشور به دلیل ایجاد حساسیت در منطقه ودر رسانه های اجتماعی در خصوص خونی شدن رنگ آب دریاچه ارومیه دلایل علمی این موضوع توسط تیم کارشناسی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در این مرکز مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و به شرح ذیل اعلام می گردد:
رنگ آب در همه دریاچه ها و منابع آبی بزرگ و عمیق تحت تاثیر رنگ مواد محلول یا جوامع میکروارگانیسم های موجود در آنها متغییر است . تغییر شرایط اقلیمی و اکولوژیکی در دریاچه ارومیه باعث ایجاد تغییر در اجتماعات میکروارگانیسم های آن شده و این امر به نوبه خود تغییر رنگ آب این دریاچه را در پی دارد .
دریاچه ارومیه دریاچه ای بسته با شوری بالاتر از اشباع و در شرایط دمایی بالا در وضعیت فعلی و کمبود اکسیژن باکتریهایی نمک دوست از جنس های هالوباکتریوم و هولوکوکوس و آر کو باکترها به شدت تکثیر پیدا کرده است بطوریکه تراکم آنها در این شرایط به حدود 103 تا 105 عدد در میلی لیتر آب دریا رسیده است . از آنجا که این باکتریها پروکاریوت هستند یعنی رنگیزه های داخل سلول آنها بصورت پراکنده در سیتوپلاسم و بدون غشاء محافظ قرار گرفته اند ، بنابر این براحتی نور خورشید را جذب و آن را منعکس می نمایند که این امر باعث ایجاد رنگ قرمز مایل به صورتی تا زرشکی آب دریاچه ارومیه می شود . نقش باکتریهای شورپسند پروکاریوت بسیار قویتر از نقش جلبک دونالیلا در رنگ قرمز آبهای اشباع از نمک نظیر دریاچه ارومیه می باشد ..
علاوه بر این ، در شوریهای بسیار زیاد جلبک دونالیلا ویریدس سبز رنگ کاهش و در عوض دونالیلا سالینای قرمز رنگ افزایش می یابد که می تواند دلیل دیگر قرمز شدن آب دریاچه باشد .
البته باید در نظر داشت که چون جلبک دونالیلا یک موجود یوکاریوت ( دارای هسته واقعی ) است بنابراین رنگیزه کاروتن آن داخل اندامکهای غشاء داری بنام کلروپلاست بسته بندی شده اند که این امر جذب و انعکاس نور خورشید را بسیا ر تضعیف می کند . بهمین دلیل قسمت اعظم رنگ قرمز دریاچه ارومیه ( حدود 90 درصد ) ناشی از وجود باکتریهای شورپسند هالو باکتریوم هاست و جلبک دونالیلا فقط نقش بسیار کمرنگی ( در حدود 15-10 درصد ) در این تغییر رنگ آب ایفا می کند .
البته باید خاطر نشان کرد که این باکتریهای شورپسند هیچگونه اثرات منفی بر بهداشت و سلامت انسانی نداشته و استفاده تفریحی و شنا در دریاچه ارومیه بلامانع خواهد بود .در شرایط فعلی تغییر رنگ دریاچه ارومیه یک پدیده زیست محیطی محسوب می شود و با تابش بیشتر نور خورشید وافزایش دمایی آن در طی روزهای آینده تا پایانَ تابستان شاهد چنین تغییراتی رنگی خواهیم بود ، شرایط فعلی چرخه زیستی آرتمیا را به دلیل فطع زنجیره غذایی آن مجددا به خطر انداخته است . اشباع شدن شوری آب ، نیز افزایش شد ید دمای ،تعداد باکتریهای هالوفیل را در دریاچه ارومیه باعث شده است . وجود این باکتریها اخیرا توسط تعداد زیادی از دانشمندان نیز گزارش شده است .
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code