چهارشنبه بیست و دوم اردیبهشت  1395 

آغاز مجدد همکاری‌های پژوهشی شیلاتی و علوم زیستی در دریای خزر

یکی از اولویت های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در دریای خزر در سالهای 1396 1395 انجام پژوهشهای کاربردی و توسعه مطالعات شیلاتی و بیولوژیکی در دریای خزر می باشد
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 1900 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور دکتر محمد پورکاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اعلام نمود. لازمه بهره‌برداری پایدار در عرصه‌های مختلف شیلاتی و همچنین حفظ و احیاء ذخایر آبزیان دریای خزر ، حضور مقتدرانه محققین و متخصصین علوم شیلاتی در پهنة آبی کشور در شمال و جنوب کشور است . در حال حاضر حدود 60% تولید آبزیان کشور از دریا‌ها تأمین می‌گردد و ضرورت دارد ناوگان تحقیقاتی با نمونه برداری مستمر ، پایش ذخایر و ثبت پارامترهای بیولوژیکی و فیزیکو شیمیایی آب ، وضع موجود را تبیین و دورنمای مطمئنی از وضعیت ذخایر چه از دید بهره‌برداری وچه از لحاظ حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی با استفاده از تکنولوژی های نوین ثبت و بموقع گزارش نماید.
دکتر پورکاظمی گفت ، خوشبختانه با حمایت مالی دولت و با مشارکت سایر نهادهای ذیربط کشتی تحقیقاتی گیلان که بعنوان بزرگترین شناور تحقیقاتی در خزر می‌باشد و عملاً بعنوان یک کشتی اقیانوس پیما 1100 تنی است مجدداً تکمیل ، تجهیز و راه اندازی خواهد شد و گشتهای تحقیقاتی ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری کیلکا و مطالعات هیدروبیولوژی و هیدروشیمی آب در اعماق مختلف دریا بتدریج آغاز خواهد شد.
وی افزود کشتی تحقیقاتی گیلان بمدت 6 سال بعلت تعمیرات اساسی و فنی کشتی گیلان پایش‌ها و نمونه برداری ها در دریای خزر بطور جامع انجام نگرفت ولی در سال جاری خوشبختانه با پیگیری موسسه و حمایت اعتباری سازمان مدیریت و همچنین تصویب مجلس شورای اسلامی گامهای اولیه این امر مهم برداشته شد و امیدواریم با تخصیص بموقع بتوانیم حضور گسترده محققین ایران در دریای خزر را در سال جاری شاهد باشیم.
وی همچنین تاکید کرد بر اساس توافق اجلاس دوجانبه شیلات دو کشور ایران و روسیه مقرر گردید در سال 2017 گشت تحقیقاتی شیلات 5 کشور حاشیه خزر پس از 5 سال تعطیلی صید تجاری ماهیان خاویاری در دریای خزر بطور همزمان اجرا گردد. با اجرای گشت های تحقیقاتی فوق می‌توان آخرین وضعیت ذخایر ماهیان خاویاری ، ذخایر کیلکا ماهیان ، شانه دار مهاجم و دیگر گونه های مهم در دریا را تعیین نمود.
وی همچنین افزود که با هماهنگی حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی ، معاونت علمی ریاست جمهوری گشت‌های مشترک دریایی برای سایر سازمانها و ارگانهای مرتبط با دریا هم بطور مشترک با توسعه shirushov روسیه انجام خواهد شد.
با پی گیری و هماهنگی های انجام شده ، کشتی تحقیقاتی گیلان می‌تواند بعنوان بزرگترین و تنها شناور پژوهشی در سطح ملی برای تمامی دانشگاهها ، موسسات پژوهشی و اجرایی در دریای خزر خدمات فنی و تخصصی ارائه دهد تا از صرف هزینه های موازی جلوگیری و با مدیریت علمی و هماهنگ شده ، پژوهشهای دریایی به اوج خود برسد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code