شنبه دهم بهمن 1394 

برگزاری جلسه هماهنگی تولید قزل آلای رنگین کمان عاری از بیماری در موسسه

جلسه هماهنگی و تبیین همکاری های فیمابین مزارع منتخب واجد شرایط جهت همکاری با طرح کلان تولید قزل آلای رنگین کمان عاری از بیماری SPF در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برگزارگردید
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 1660 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور این جلسه روز چهارشنبه 7 بهمن ماه با حضور ریاست، معاونین ، مدیران موسسه ، نمایندگان سازمان دامپزشکی کشور ، روسای مراکز تحقیقاتی تنکابن، یاسوج ، ارومیه و رئیس اتحادیه سراسری ماهیان سردآبی و مدیران مزارع منتخب در موسسه برگزار شد.
در این جلسه ابتدا دکتر پورکاظمی پس از خیر مقدم به حاضرین گفت: تولید 126 هزار تن قزل آلا در کشور یعنی یک سوم تولید آبزی پرری کشور مربوط به ماهیان سردآبی است .
وی تصریح کرد: برنامه ما مولدسازی و تولید لاین برای اصلاح نژاد ماهیان قزل‌آلا است که سازمان فائو نیز در این زمینه دخیل است .
دکتر پور کاظمی با اشاره به اینکه ما دنبال تدوین سند ملی ماهیان سردآبی هستیم افزود: صنعت پرورش ماهیان سردآبی نیاز به حمایت دارد و کار یک سازمان یا یک موسسه نیست بلکه باید از تمام ظرفیتها استفاده شود.
وی در خصوص نحوه اجرای کار گفت: در بهمن و اسفند ماه نمونه برداری هائی انجام خواهد گرفت تا درکنار بیماریها، پایشها انجام و نتیجه اعلام گردد همچنین شناسنامه دار کردن و تلاقی مولدین یکی از برنامه های ما در آینده است .
رئیس موسسه با اشاره به ضرورت واگذاری برخی از فعالیتها به بخش خصوصی تاکید کردکه باید این مشارکت به بهترین نحو انجام پذیرد تا بتوانیم شبکه تکثیرکنندگان و تولید کنندگان ماهیان شناسنامه دار و عاری از بیماری را ایجاد نمائیم.
در ادامه جلسه آقای دکتر سپهداری مجری طرح ضمن اشاره به جایگاه ماهی قزل الای رنگین کمان در آبزی پروری کشور و خسارات شدید ناشی از بروز بیماری های ویروسی به این صنعت در طی سالیان اخیر ، به ارائه گزارشی از فعالیتهای موسسه در خصوص اجرای طرح تولید قزل آلای رنگین کمان عاری از عوامل بیماریزای خاص در کشور وقطع وابستگی به محصولات خارجی پرداخت . وی افزود جهت اجرای این طرح در طی سال اخیر موافقت نامه چهارجانبه ای بین استانداری مازندران ، موسسه،سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی و معاونت علمی ریاست جمهوری به امضا رسیده است و در راستای اجرای اصولی طرح ،تلاش در جهت برنامه ریزی و استفاده بهینه از تمامی ظرفیت های ملی پژوهشی و اجرایی در کنار بهره مندی از تجارب و مشاوره های برون مرزی در دستور کار قرار گرفته است .
در ادامه جلسه حاضرین سوالات خود را مطرح کردند که پاسخ لازم از سوی رئیس ، معاونین موسسه و مجری طرح ارائه گردید . آقای دکتر پورکاظمی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه تحقیقاتی آینده برای بدست آوردن قزل آلای عاری از بیماری چیست گفت: ابتدا باید از مزارع منتخب که واجد شرایط سازمان دامپزشکی هستند نمونه برداری کنیم تا خلوص ژنتیکی آنها انجام پذیرد و سپس به محل پیش قرنطینه انتقال داده خواهند شد و از لحاظ بیماری ، ژنتیکی و.... مورد بررسی و انتخاب خواهند شد سپس بعد از به گزینی کلیه اقدامات تحقیقاتی برای رسیدن به نمونه عاری از بیماری اقدام خواهد شد.
در خاتمه ضمن استقبال و اظهار تمایل صاحبان مزارع منتخب جهت همکاری و اجرای طرح ، پیش نویس تفاهم نامه همکاری در اختیار ایشان قرار داده شد که پس از امضا ، زمینه مشخصی برای تعاملات فی مابین باشد .
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code