جلسات دفاعیه 4 گزارش نهایی پروژه های مصوب موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشورکه تحت نظارت بخش اکولوژی منابع آبی و با سفارش اداره کل شیلات استان زنجان و گلستان انجام شد با حضوررییس محترم بخش، کارشناسان و اعضای هیئت علمی، مجری پروژه و داوران منتخب در تاریخهای 1394/8/10، 1394/9/1 و 1394/9/3 در سالن جلسات موسسه تحقیقات علوم شیلاتی برگزار گردید. در ادامه عناوین پروژه ها و چکیده ای از آنها آورده شده:
پروژه اول: مطالعه دریاچه سد خاکی شویر و میرزا خانلو استان زنجان بمنظور آبزی پروری
مجری: علیرضا میرزاجانی
مرکز: پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی- انزلی
تاریخ دفاعیه:1394/8/10
مخازن آبی همواره‌ نقش‌ و سهم مهمی‌ را در پرورش و تولید آبزیان بعهده داشته که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته اند. در سطح‌ استان‌ زنجان‌ نیز طی 30 سال گذشته تعداد متعددی سد خاکی‌ احداث‌ گردیده‌ که دارای توان مطلوبی برای تولید محصولات شیلاتی هستند. طی سالیان اخیر تعدادی از این دریاچه ها از دیدگاه لیمنولوژی– اکولوژی در راستای اهداف شیلاتی مورد بررسی قرار گرفته اند. دریاچه میرزاخانلو با آب و هوای گرم و نیمه مرطوب در در حوضه آبخیز دریای خزر و رودخانه قزل اوزن قرار گرفته در حالیکه دریاچه شویر در اقلیم و حوزه آبخیز متفاوت با آب و هوای نیمه خشک و زمستانهای فراسرد و حوضه آبریز دریاچه نمک قرار گرفته است.
پروژه دوم: مطالعه دریاچه سد خاکی توده بین استان زنجان به منظور امکان آبزی پروری
مجری: علیرضا میرزاجانی
مرکز: پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی- انزلی
تاریخ دفاعیه: 1394/9/1
دریاچه سد توده بین از بخش مرکزی شهرستان ابهر ، از دریاچه های با توان تولید محصولات شیلاتی در استان زنجان محسوب می گردد. این دریاچه با عمق مناسب و قرار گرفتن در اقلیم نیمه خشک سرد واجد توان پرورش ماهی در قفس بوده و شناسایی این توان هدف این مطالعه را تشکیل داده است.
پروژه سوم: بررسی و مطالعه ارزیابی زیست محیطی منطقه دیگچه بمنظور توسعه پرورش ماهیان گرمابی
مجری: حسینعلی خوشباور رستمی
نام مرکز: مرکز تحقیقات ارزیابی ذخایر آبزیان- گلستان
تاریخ دفاعیه: 1394/9/3
محدوده اراضی طرح ارزیابی زیست محیطی منطقه دیگچه به منظور توسعه پرورش ماهیان گرمابی در مختصات جغرافیایی ″49 ′55° 54 تا ″14 ′56° 54 طول شرقی و ″7 ′15°37 تا ″48 ′19° 37 عرض شمالی، در شهرستان گنبد کاووس(استان گلستان) واقع است. تعداد استخرها بالغ بر 47 استخر خاکی با ابعاد متفاوت و مساحت استخرها مجموعاً بالغ بر 380 هکتار با سطح خالص حدود 324 هکتار است که شامل پرورش کپور ماهیان می باشد.آب مزارع پرورش ماهی از طریق کانال خاکی و مشترک با اراضی کشاورزی اطراف از طریق رودخانه گرگانرود و با استفاده از پمپاژ تامین می گردد.انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌ محیطی برای طرح مذکور،­­که به لحاظ ویژگیهای طرح، مشمول ماده 2، بند هـ آیین‌نامه ارزیابی اثرات زیست‌محیطی می‌باشد، ضروری بوده است.
پروژه چهارم: ارزیابی زیست محیطی توسعه آبزی پروری منطقه گنبد ( بی بی شیروان)
مجری: حسینعلی خوشباوررستمی
نام مرکز: مرکز تحقیقات ارزیابی ذخایر آبزیان- گلستان
تاریخ دفاعیه: 1394/9/3
محدوده طرح ارزیابی زیست محیطی توسعه آبزی پروری منطقه گنبد ( بی بی شیروان ) در 40 کیلومتری غرب شهرستان گنبد واقع شده لست. آببندان بی بی شیروان با مساحت حدود 580 هکتار ، مجموعه ای از 3 حوضچه مجزا میباشد که در چند نقطه با یکدیگر ارتباط دارند. در حال حاضر با توجه به مشکلات موجود در آبگیری ، همواره بخشی از مخزن خالی مانده و از تمام ظرفیت آن استفاده نمیگردد.
اجرای طرح توسعه آبزی پروری در این منطقه دارای برخی تاثیرات سوء بر محیط زیست میباشد اما به نظر میرسد با لحاظ نمودن راهکارهای کاهش دهنده اثرات منفی پروژه بر محیط زیست ، ارئه برنامه مدیریت و پایش زیست محیطی و در نظر گرفتن اثرات مثبت طرح بر منطقه اجرای طرح در مجموع پیامد های مثبت و مطلوبی برای مردم بومی، پرورش دهندگان و بهره برداران داشته است.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code