به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور _ چابهار در این بازدید آقایان: مهندس نجفی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، مهندس بامبری، مدیر جهادکشاورزی چابهار و دکتر میری، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی بلوچستان، نیز حضور داشتند
آقای دکتر اسکندر زند، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و هیأت همراه، در سفر به استان سیستان و بلوچستان روز سه شنبه مورخ 10/09/1394، وارد شهرستان چابهار شدند. در بدو ورود، جلسه ای با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان چابهار، روسای سازمان جهاد کشاورزی استان و مرکز تحقیقات و آموزش جهادکشاورزی بلوچستان و مدیران و معاونین سایر اردارات وابسته، در فرمانداری چابهار برگزار گردید که در آن جلسه خلاصه ای از دستاوردها و فعالیت های مرکز تحقیقات شیلاتی چابهار و همکاری آن با بخش خصوصی و شرکت های خارجی ارائه شد. سپس مسائل و مشکلات مربوط به بخش کشاورزی و شیلات مورد بحث و بررسی قرارگرفت. در این خصوص دکتر زند طی سخنانی خواستار پاسخ گویی به موارد مطروحه شد و بیان داشت هرچه سریعتر کمیته ای در جهت پیگیری موارد مطروحه و حل و فصل معضلات و مشکلات کشاورزی و تحقیقات شیلات در منطقه تشکیل شود.
سپس از طرح ملی برآورد ذخایر خیاران دریایی در 3 استان جنوبی کشور که با محوریت چابهار در جریان است بازدید بعمل آمد. طرح مورد بازدید با حمایت بخش خصوصی خارجی در این منطقه از 1 آبان ماه 94 رسماً آغاز به کار نمود. طرح بیوماس خیاران دریایی با هدف برآورد بیوماس، تعیین نقاط پراکنش، شناسایی خیاران دریایی (در 3 استان جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر) در حال انجام می باشد.
در ادامه بازدیدها، آقای دکتر زند و هیات همراه به همراه آقای مهندس نجفی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سیستان و بلوچستان، از مزرعه تولید بیوماس جلبک دونالیلا سالینا (dunaliellasalina ) در پیکره صنعتی منطقه آزاد چابهار بازدید نمودند. در این بازدید فعالیت های انجام شده مورد توجه و تقدیر بازدید کنندگان قرار گرفت و دکتر زند، بر تشکیل جلسه مشترکی با اعضای شرکت جلبک چابهار و مرکز تحقیقات شیلاتی چابهار در تهران، با دستور معرفی کامل طرح و فاکتورهای مؤثر در تجاری سازی طرح تولید بیوماس در چابهار، تأکید نمود.
معاون وزیرو رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حین بازدید از پروژه، نسبت به فعالیت‌های صورت گرفته در سازمان درخصوص پرورش جلبک طی سال های گذشته اشاره نمودند و آمادگی این سازمان در توسعه، تجاری سازی و مهمتر از همه، ایجاد برنامه های اشتغال زایی درخصوص طرح مذکور را بیان و در دستورکار جلسات آتی سازمان قرار دادند. همچنین آقایان: مهندس آذینی، رئیس مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور- چابهار، مهندس نجفی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان و دکتر میری، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش جهادکشاورزی بلوچستان، به عنوان همکاران مؤثر در طرح مذکور انتخاب و موظف به ارائه گزارشات منظمی از پیشرفت طرح ، به سازمان گردیدند.
طی این بازدید دکتر تیمور امینی راد، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور- چابهار که به عنوان مجری تولید با شرکت جلبک چابهار همکاری می کند به معرفی طرح پرداخته و بیان داشت: تولید بیوماس دونالیلا سالینا از فروردین سال گذشته در زمینی به مساحت 8000 متر مربع در استخرهای ساخته شده با فناوری نانو شروع به کارکرده است. استخرهای پرورشی برای اولین بار در دنیا با استفاده از فناوری نانو (استفاده از نانوسیلیس) ساخته شده اند. این استخرها از لحاظ قیمت یک دهم استخرهای ساخته شده در دنیا می باشد(15 تا 25 هزار دلار به ازای هر استخر). تاکنون گران بودن ساخت استخر به عنوان یکی از عوامل محدود کننده توسعه این پروژه در دنیا بوده است که این مشکل در مزرعه چابهار با به کارگیری فناوری ذکر شده مرتفع گردیده و بسیار مقرون به صرفه می باشد.
در حال حاضر در مزرعه جلبک چابهار 4 استخر تولیدی به ظرفیت هرکدام 200 مترمکعب به کارگرفته می شود که طی دو ماه آینده تعداد 60 استخر به این تعداد اضافه خواهد شد. تولید بیوماس جلبک در دنیا حدود نیم گرم در لیتر آب تولیدی می باشد که این میزان در چابهار به دلایل غنای آب، تابش طولانی مدت خورشید و سایر عوامل به طور میانگین 3 گرم در لیتر به دست آمده است.
این طرح در چابهار با همکاری مرکز تحقیقات شیلاتی چابهار و با هدف تولید بیوماس جلبک به منظور جایگزین کردن آن با سوخت های فسیلی نظیر: ذغال سنگ در اروپا، تولید بای فرآورده های دارویی نظیر بتاکاروتن و اسیدهای چرب و ایجاد یونیت ها یا واحدهای تولیدی با قیمت پایین می باشد. همچنین شرکت پرورش جلبک چابهار تحت حمایت سازمان منطقه آزاد در پیکره صنعتی که در جوار روستای تیس قرار دارد احداث شده است. در حال حاضر در فاز اول این پروژه روزانه بیش از 5/1 تن بیوماس از ظرفیت اشاره شده تولید می شود.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code
پرسش
موافقم 0
مخالفم 0
ابوالقاسم عسگرزاده   (جمعه 3 اردیبهشت 1400)
باسلام و ادب. احتراما اینجانب مترجم زبان عربی و انگلیسی هستم درخواست همکاری و فعالیت در کنار جناب دکتر امینی دارم. خواهشمتدم نظر اینجانب را به سمع ایشان رسانده در صورت امکان شماره و ساعت تماس ایشان را به شماره ۰۹۱۳۹۳۰۶۸۱۹ و یا ۰۹۰۲۳۳۱۷۷۹۷ برایم ارسال کنید. سپاسگزار. عسگرزاده مترجم زبان عربی و انگلیسی . اصفهان
پرسش
موافقم 0
مخالفم 0
مجید خسروکیا   (چهارشنبه 5 خرداد 1400)
درود روز خوش و خدا قوت راه های ارتباطی با مهندس امینی جهت مشاوره و آموزش چطوریه؟ یا آدرس دقیق مکان ، ایمیل و شماره های تماس با مهندس امینی سپاسگزار میشم راهنمایی کنید