به گزارش روابط عمومی پژوهشکده میگوی کشور اختراع با عنوان "فرآیند استفاده از محلول کیتوزان جهت حذف فلزات سنگین کادمیم، سرب و نیکل از گوشت چرخ شده ماهی کفشک" توسط خانم سیده مهدیه موسوی و دکتر خسرو آئین جمشید، از اعضای هیأت علمی پژوهشکده میگوی کشور، در اداره کل مالکیت صنعتی به ثبت رسید.
کیتوزان یک پلی الکترولیت کاتیونی، جامد و سفید رنگ می باشد که منبع عمده و تجاری آن از کیتین استخراج شده از پوسته سخت پوستان از جمله میگو، لابستر، خرچنگ و آرتمیا می‌شود. این ماده یک افزودنی چندکاره در تکنولوژی مواد غذایی می باشد، که علت آن خصوصیات عملگرا و فعالیت‌های بیولوژیکی متفاوت آن می‌باشد. نقش عملکردی کیتوزان به عنوان افزودنی غذایی می‌تواند ریشه در فعالیت آن بعنوان یک عامل ضد میکروبی یا ضد اکسیداسیونی و توانایی آن در تبدیل آن به یک فیلم دارای نفوذپذیری ضعیف در برابر اکسیژن، خاصیت جذب فلزات سنگین، به دلیل توانایی آنها در تشکیل کمپلکس‌هایی از گروه های آمینو و یون‌های فلزات سنگین داشته باشد.
امروزه توجه زیادی به حذف فلزات سنگین از محیط های آبی و همچنین آبزیان گردیده است، که متأسفانه روش مناسب و موثری جهت حذف فلزات سنگین از گوشت آبزیان ارائه نگردیده است. استفاده از ترکیبات طبیعی از جمله کیتوزان که برای سلامت انسان بی‌ضرر بوده و دارای خاصیت جذب فلزات سنگین باشند، می‌تواند کمک شایانی در رفع این مشکل باشد.
گواهی ثبت اختراع با عنوان "فرآیند استفاده از محلول کیتوزان جهت حذف فلزات سنگین کادمیم، سرب و نیکل از گوشت چرخ شده ماهی کفشک " که مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد خانم سیده مهدیه موسوی با عنوان " استفاده از محلول کیتوزان جهت حذف فلزات سنگین از گوشت چرخ شده ماهی کفشک و ثبات کیفی آن در خلال نگهداری در یخچال" می باشد که با همکاری دکتر خسرو آئین جمشید، از اعضای هیأت علمی پژوهشکده میگوی کشور و به عنوان استاد مشاور در اداره کل مالکیت صنعتی به ثبت رسید.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code