سه شنبه بیست و هشتم مهر 1394 

کاهش تدریجی میزان صید ماهی مرکّب ببری (Sepia pharaonis) در استان بوشهر

علی مبرّزی کارشناس ارزیابی ذخایر در سمینار بررسی وضعیت صید ماهی مرکّب ببری Sepia pharaonis در استان بوشهر به شیب ملایم کاهش در میزان صید ماهی مرکب از آبهای استان بوشهر اشاره کرد
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 1904 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده میگوی کشور در سمینار علمی که با همین عنوان با حضور کارشناسان و علاقمندان در پژوهشکده میگوی کشور ارائه شد به شیب ملایم کاهش در میزان صید ماهی مرکب از آبهای استان بوشهر اشاره شد
عمده‌ی صید ماهی مرکّب در خلیج فارس مربوط به گونه ای با نام علمی Sepia pharaonis ، نام انگلیسی Pharaoh cuttle fish از خانواده Sepiidae می‌باشد.
نام محلّی این آبزی نیز در مناطق مختلف سواحل خلیج فارس و دریای عمّان متفاوت است.
ماهی مرکب در منطقه بوشهر و گناوه بنام خسّاک، در منطقه بندر عبّاس بنام انکاس، در منطقه چابهار بنام مائو بریس، در منطقه پسابندر وگواتر، بنام مس و در منطقه تنگ و گالک بنام زخت نامیده می‌شود.
از سخت پوستان، ماهیان کوچک و دیگر سفالوپودها استفاده میکنند. این جانوران توسط کوسه ماهی ، دلفین ، هامور و … شکار می‌شوند.
وسایل عمده‌ی صید ماهی مرکّب، تور ترال و گرگور می‌باشد.
از گرگور در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت، بیشترین استفاده به عمل می‌آید. صید با گرگور در آغاز فصل مهاجرت و جفت‌گیری، در اکثر مناطق و بالاخصّ در مناطق شمالی خلیج فارس صورت می‌گیرد. از تور ترال بیشتر در فصول پاییز و زمستان استفاده می‌شود که بیشترین میزان صید در ماه‌های آبان، آذر و دی به این روش صید، اختصاص دارد.
مناطق عمده‌ی صید ماهی مرکّب درخلیج فارس و دریای عمّان، شامل: آب‌های استان بوشهر، مناطق گناوه، امام حسن، بحرکانسر، روبروی نیروگاه و صیدگاه‌های منطقه‌ی دیّر (نوری‌نژاد و نیامیمندی، 1373). خورعبدا…، خورموسی و اطراف اسکله‌ی البکر عراق (گزارش صیادان استان و آمارگران شیلاتی). و آب‌های منطقه‌ی چابهار، مناطق طیس و پُزم (ولی‌نسب، 1371).
این جانوران بیشتر در اعماق 150-100 متری زندگی می‌کنند. با افزایش دما و شدّت نور جهت جفت‌گیری و تخم‌ریزی از اعماق به طرف سواحل مهاجرت می‌کنند. فصل صید این آبزی درسواحل، متاسفانه مصادف با فصل تخم‌ریزی آن می‌باشد.
آمار صید ماهی مرکّب در استان بوشهر به واسطه مهاجر بودن این آبزی، نیاز به تحقیق و بررسی های آتی دارد تا بتواند جوابگوی مدیریّت این ذخیره باشد. آمار صید ماهی مرکّب در چند ساله‌ی اخیر دارای اعداد و ارقام متفاوت و گاه متناقض بوده است. بخشی از آمار ممکن است ناشی از روند دستیابی به آمار صحیح و اطلاعات صید می‌باشد و ضروری به نظر می‌رسد که روند جمع‌آوری اطلاعات صید، با آموزش و تعامل بیشتر بهبود یابد.
به طور کلّی، تغییرات میزان صید ماهی مرکّب می‌تواند ناشی از: عوامل فیزیکی و شیمیائی آب، تغییرات اقلیمی ، وضعیت نامساعد جوّی در فصل صید و یا ناشی از عوامل و دخالت های انسانی مانند: افزایش ادوات صید، افزایش شناورهای صیّادی، افزایش تلاش صیّادی عدم رعایت موازین دریانوردی و غیره باشد.
نتایج پروژه "بررسی صید ماهی مرکّب ببریSepia pharaonis در استان بوشهر" ، طی سال‌های 94-85 نشان می‌دهد که میزان برداشت از ذخائر این ماهی روند کاهشی ملایمی داشته است.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code