دوشنبه سی ام شهریور 1394 

توسعه همکاری های موسسه با کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند

آقای رندلف پایت دبیر اجرایی کمسیون تون ماهیان اقیانوس هند روز یکشنبه 29 شهریور ماه به منظور تبادل نظر و توسعه همکاریها با رئیس موسسه رئیس بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر و کارشناسان موسسه دیدار کرد
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 1525 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در این جلسه ابتدا دکتر پورکاظمی رئیس موسسه به تشریح ساختار موسسه، تعداد مراکز و پژوهشکده ها و اهمیت صید تون ماهیان در آبهای جنوب کشور اشاره داشت و به منظور توسعه همکاریها، علاقه مندی موسسه را در همکاری پروژه تفکیک جمعیت یا ژنتیک جمعیت تون ماهیان ساحلی از جمله شیر و هوور را مورد تاکید قرار داد.
در ادامه جلسه آقای پایت به تشریح ساختار کمسیون تون ماهیان پرداخت و تاکید داشت که بیشتر صید گیل نت، شیوه صید مرسوم در بین کشورهای ساحلی اقیانوس هند است و IOTC قصد دارد طی مطالعه ای در آینده ترکیب گونه ای ، ساختار صید تون ماهیان را در تور های گیل نت کار کند هرچند که تمام ادوات ماهیگیری دارای صید ضمنی و دورریز می باشند که می بایست تمام شیوه های صید از قبیل تور پرساین، لانگ لاین و گیل نت را مد نظر قرار دهیم. در این خصوص دکتر پورکاظمی توضیح داد که در برخی کشورها از قبیل اندونزی از صید ضمنی تور ترال کف میگو حداکثر استفاده را می برند و از ماهیان در سایز کوچک به عنوان غذای مصرفی در آبزی پروری استفاده بهینه می شود و تاکید بر بهره برداری پایدار داشت.
دکتر کیمرام رئیس بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر موسسه اهداف بلند مدت موسسه را به منظور بهره برداری پایدار به صورت زیر به جلسه ارائه دادند.
استفاده از سنجش از دور به منظور تعیین ارتباط میزان کلروفیل a و سایر پارامتر ها با تراکم تون ماهیان
بهره برداری از فناوری فوق در ارتباط با بهره برداری تون ماهیان
اصلاح چشمه های تور گیل نت تون ماهیان
بررسی امکان سنجی صید تون ماهیان به روش لانگ لاین صید خرد
نظر به اینکه پروژه ژنتیک جمعیت تون ماهیان ساحلی از قبیل ماهی شیر و هوور در اولویت کمیسیون قرار دارد ، رئیس موسسه با تاکید بر تخصص و امکانات موجود در مو سسه و مراکز تحقیقاتی ، از دبیر اجرایی کمیسیون در خواست نمود از این پتا نسیل استفاده نمایند.
دبیر اجرایی کمسیون در پایان ضمن خرسندی از بازدید، استفاده از پتانسیل متخصصین شیلاتی موسسه را پیگیری خواهد نمود . ضمناً وی در روزهای آتی از مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار نیز بازدید بعمل خواهد آورد
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code