یک شنبه بیست و دوم شهریور 1394 

برگزاری نشست رابطین شبکه ملی آزمایشگاهی فناوری های راهبردی

نشست رابطین مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی در روز چهارشنبه 18 شهریورماه سال جاری به میزبانی آزمایشگاه جامع تحقیقاتی و دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 1485 مرتبه | 0 نظر
در ابتدا، دکتر فرزاد کبارفرد، مدیر آزمایشگاه جامع تحقیقاتی و عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی، ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان، به معرفی آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشکده داروسازی شهید بهشتی پرداخت و ضمن اعلام آمادگی امضاء تفاهم‌نامه با مراکزی که متقاضی همکاری و ارایه خدمات متقابل می‌باشند اعلام نمودند پس از امضاء تفاهم‌نامه، آن مرکز به‌عنوان مشتری دائمی محسوب و از 20 درصد تخفیف بهره‌مند می‌شود. دکترکبارفرد با بیان اینکه آزمایشگاه جامع تحقیقاتی مورد تأیید سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت می‌باشد اعلام کردند این آزمایشگاه ها در دانشکده داروسازی قادر هستند فرآورده‌های داروهای گیاهی را مطابق با استانداردهایی که وزارت بهداشت انتظار دارد ، ارائه کنند.
در ادامه دکتر رضا اسدی فرد، مدیر شبکه ملی آزمایشگاهی در خصوص اهداف و برنامه‌های شبکه آزمایشگاهی توضیحاتی ارائه داد. ایشان مهم‌ترین نقش در پیاده‌سازی سیاست‌های شبکه در آزمایشگاهای عضو را، رابطین آزمایشگاه‌ها دانست و اعلام کردند رسالت اصلی شبکه در این است که بتوان سیستمی را پیاده‌سازی کرد که بتوان از دانش و توانمندی‌هایی موجود، خدمات و درآمد زیادتری کسب کردو هدف مهم شبکه را داشتن یک زیر ساخت خوب و دقیق با استانداردهای قابل قبول در سطح ملی و در آینده در سطح بین‌المللی دانست که این سیستم بتواند به خوبی در بخش تحقیقات، پژوهش و صنعت کشور خدمات ارائه نماید.ایشان با اشاره به اینکه سیاست‌های شبکه در راستای به دست آوردن استانداردهای معتبر بین‌المللی به‌خصوص ISO\IEC 17025 است و به این منظور مشوق‌های زیادی را نیز در نظر گرفته شده است وایشان سیاست و اهداف شبکه آزمایشگاهی را در همکاری، تعامل و تفاهم‌نامه بین آزمایشگاه‌ها و داشتن سیستم کارانه دانست و سازوکارهایی نیز برای این سیاست‌ها در نظر گرفته شده که مشمول ارتباط جمعی مدیران و سیستم اعلانات شبکه است.
در رابطه با رسالت کارگروه‌های تخصصی شبکه عنوان کرد کارگروه‌ها باید دانش تخصصی کشور را در آن حوزه از تجهیزات بالا ببرند. و این کار مستلزم مشارکت جدی و به اشتراک گذاشتن تجهیزات، دانش و تجربه‌های آن‌ها است و برای اینکه آزمایشگاه‌ها یک رقابت سازنده داشته باشند سالانه همه آزمایشگاه‌ها ارزیابی شده و به این منظور سه شاخص عمده ،عملکرد آزمایشگاه، مشتری‌مداری و همکاری‌های شبکه‌ای در نظر گرفته می شود.ایشان همچنین به طرح خدمات اعتباری از طرح‌‌های توسعه‌ای شبکه اشاره داشت که می‌تواند به خودی خود مشتریان زیادی برای آزمایشگاه‌های عضو شبکه جذب کند.
دکتر محمدرضا نژادمقدم، مدیر آزمایشگاه‌‌های پژوهشگاه ابن سینا و رابط برگزیده دو سال اخیر شبکه آزمایشگاهی، به چگونگی فعالیت مؤثر رابطین در این شبکه پرداخت. به گفته ایشان مهم‌ترین تأثیری که رابط می‌تواند در شبکه آزمایشگاهی داشته باشد، آشکارسازی هر چه بیشتر هویت شبکه آزمایشگاهی برای کارشناسان و مسئولین سازمان است و اشاره کردند بدون داشتن انگیزه در کارشناسان نمی‌توان انتظار تعامل مثبت داشت و با یک ساختار تیمی خوب می‌توان از تمام توانایی‌ها و استعدادها استفاده نمود.

در ادامه آقای مهندس مجتبی نسب دبیر شبکه ملی آزمایشگاهی، گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های شبکه آزمایشگاهی ارائه داد. ایشان همچنین حمایت از آزمایشگاه‌ها را منوط به ارزیابی سالانه آن‌ها عنوان کرد و حمایت از شرکت کارشناسان در دوره‌های آموزشی داخل و خارج از کشور (تحت شرایط خاص)، پشتیبانی (خرید، تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها)، حمایت از اخذ استاندارد ISO/IEC 17025، نرم افزار مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی و بحث خدمات اعتباری و طرح تخفیف خدمات آزمایشگاهی را از حمایت‌های این شبکه دانست ایشان اشاره به برنامه‌های آینده این شبکه کردند که از جمله تهیه یک نسخه نرم‌افزار بر روی تلفن همراه است که از این طریق، سایت و اطلاعات آزمایشگاه‌ها در دسترس اعضای شبکه قرار می‌‌گیرد. وی همچنین افزود در بحث آموزش، مؤسسه وندا تحت حمایت شبکه شکل گرفته که متولی برگزاری دوره‌های آموزشی است، همچنین شرکت دنا نفیس در بحث نرم‌افزار مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی و شرکت هوپاد با هدف ایجاد بانک نمونه‌های مرجع کالیبراسیون به صورت شرکت مستقل شکل گرفته که با شبکه همکاری می‌کنند.
بعد از آن پرسش و پاسخ‌‌هایی از سوی رابطین و کارشناسان آزمایشگاه با آقای مهندس نسب انجام شد که ایشان توضیحاتی را ارائه کردند.
در پایان این نشست بازدیدی از آزمایشگاه‌های جامع تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code