دوشنبه هجدهم خرداد 1394 

پنجمین کار گروه فنی تون ماهیان ساحلی در شهر زنگبار تا نزانیا از 26 تا 29 ماه می برگزار گردید.

چهارمین کار گروه فنی در شهر پوکت تایلند در سال 2014 برگزار گردید و در آن جلسات کشور تانزانیا میزبانی پنجمین جلسات را پذیرا شد
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 1346 مرتبه | 0 نظر

بر اساس برنامه از قبل تنظیم شده و تصویب آن توسط نمایندگان کشورهای مختلف، پس از گزارشی از مصو بات کمیته علمی ،کمیسیون و تو صیه های مصوب در سال قبل مقالات و گزارشات کارشناسان در چهار روز به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

26 شرکت کننده از 9 کشور ساحلی اقیانوس هند ، کارشناسان موسسات غیر دولتی پاکستان و تانزانیا ،دکتر تام نیشیدا ریاست فعلی کمیته علمی و شاغل در موسسه تحقیقات ملی ماهیگیری آبهای دور ژاپن و سخنران کلیدی و مدعو دکتر شیجی چو ازCSIROاسترالیا و کارشناسان کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند در چهار روز کاری به بررسی وضعیت ذخایر گونه های هوور ، شیر، زرده، تون منقوش و قباد پرداختند. در این کار گروه آقای رضا نادری از معاونت دفتر امور صید و صیادی به عنوان نماینده سازمان شیلات نیز شرکت داشتند.

لازم به ذکر است بدلیل عدم حضور ریاست جلسه خانم دکتر روهیت از موسسه تحقیقات کشور هندوستان، بنا بر دعوت کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند، نایب رئیس کارگروه دکتر فرهاد کیمرام از مو سسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور مسئولیت ریاست جلسات را بر عهده گرفت. نتایج بررسیها به تفکیک گونه به شرح زیر مورد موافقت و تصویب قرار گرفت.

زرده:

حداکثر محصول مجاز برداشت این گونه بین 125000 تا 188000 تن برآورد گردید. از آنجا که صید ماهی زرده در سال 2013 از 170000 تن فراتر رفته است لذا کار گروه کاهش صید این گونه را خواستار شد.

هوور:

حداکثر محصول مجاز برداشت این گونه 122000 تن برآورد گردید. میزان صید این گونه در سال 2013 ، بالغ بر 159313 تن محا سبه گردید. به لحاظ میزان بالای صید سه کشور ایران ، اندونزی و عمان ، کار گروه خواستار بهبود وضعیت جمع آوری داده های صید از کشورهای مورد نظر شد تا امکان برآورد صحیح ذخیره این ماهی میسر گردد. برای سال آتی نیز کاهش صید این گونه در اولویت قرار گرفت.

قباد:

حداکثر محصول مجاز برداشت این گونه 43000 تن برآورد گردید. نظر به اینکه میزان صید این گونه در سال 2013 از مرز 46000 تن گذشته است لذا تا برآورد دقیق ، کاهش صید توصیه گردید.

شیر:

حداکثر محصول مجاز برداشت این گونه 127700 تن برآورد گردید. نظر به اینکه میزان صید این گونه در سال 2013 از مرز 153000 تن گذشته است لذا تا برآورد دقیق ، کاهش صید توصیه گردید. بر اساس تحلیل صورت گرفته توسط دکتر نیشیدا ، میزان مرگ و میر ماهیگیری فعلی از میزان مرگ و میر ماهیگیری میزان مجاز برداشت فراتر رفته است. کاهش صید زیر ذخیره شمال غرب اقیانوس هند (کشورهای دریای عمان ) و صید بی رویه به اثبات رسیده است ولی ار تباط این مسئله با زیر ذخیره سایر نقاط می بایست مورد مطالعه قرار گیرد.

در پایان پس از تصو یب گزارش ، بر اساس بر نامه زمان بندی ، ریاست و نایب ریاست کار گروه به شور گذاشته شد و بر اساس نظر جمع ، دکتر فرهاد کی مرام رئیس بخش بیو لوژی و ارز یابی ذخایر آبز یان مو سسه به عنوان رئیس و دکتر ماتیاس ایگلو از کشور تانزانیا به عنوان نایب رییس به مدت دو سال ( 17- 2016 ) انتخاب شدند.

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code