چهارشنبه سی ام اردیبهشت  1394 

جلسه هم‌ اندیشی و هم‌ فکری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با سازمان شیلات ایران

جلسه هم اندیشی و هم فکری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با سازمان شیلات ایران روز دوشنبه مورخ 94 2 28 در سالن جلسات سازمان شیلات ایران برگزار شد
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 1346 مرتبه | 0 نظر

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در این جلسه آقای دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ، حجت الاسلام والمسلمین سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ، آقای دکتر حسن صالحی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران و معاونین و مدیران کل شیلاتهای استانهای ساحلی ، دکتر محمد پورکاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و معاونین و روسای مراکز و پژوهشکده های تابعه موسسه حضور داشتند.

ابتداحجت الاسلام والمسلمین سعیدیان در خصوص جایگاه والای تحقیقات در عرصه ملی کشور و نیاز به تعامل دو سویه از طرف تحقیقات و بخش اجرا آنرا امری واجب و دارای اهمیت بیان کرد.

سپس دکتر حسن صالحی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران محورهای توسعه شیلات را به شرح ذیل اعلام نمود:

  • بحث فانوس ماهیان از برنامه‌های جدی ماست که مورد تأکید ریاست محترم جمهوری بوده است و گسترش صید با قلاب در اقیانوس هند از موارد دیگری است که باید به آن بپردازیم.
  • ما هیچ اطلاعاتی در خصوص صید در اعماق نداریم و دوستان تحقیقاتی باید به ما بگویند که ما چگونه می‌توانیم از اعماق بالای 800 متر صید نمائیم.
  • ایجاد ارزش افزوده از سطح زیان از دیگر مواردی است که باید به آن بپردازیم.
  • کاهش ضایعات در زنجیره برداشت تامصرف از لحاظ کیفی و .... باید مورد توجه قرار گیرد.
  • زیستگاههای مصنوعی و احیای مراکز حساس شیلاتی از لحاظ زیستگاه برای زاد و ولد ماهیان
  • پرورش ماهی در قفس از سوی وزیر محترم مطرح است که به عنوان طرح راهبردی وزارتخانه مطرح شده است.
  • برای حفظ برند خاویار ایرانی باید علاوه بر بازسازی ذخایر نسبت به پرورش ماهیان خاویاری اقدام نماییم.
  • موضوع میگو از مباحث مزیت‌دار ماست که سال گذشته 70 درصد افزایش تولید داشتیم یعنی 22 هزار تن پرورش داشتیم و امسال نیز باید به 30 هزار تن برسد.
  • تکثیر مصنوعی و طبیعی در حال گسترش است.
  • پرورش قزل‌آلا و کپور و افزایش تولید و بهره‌برداری و ایجاد لاینهائی برای آنها از مواردی است که باید به آن بپردازیم.
  • تنوع گونه‌ای و افزایش گونه‌های مختلف از دیگر موارد است که شیلات ایرا به طور جدی پیگیر است.
  • لازم است موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور مقدمات را برای یک ارتباط پایدار با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی بین‌المللی کشورهای خاص که درخصوص پرورش و تولید ماهی پیشرفته هستند برای ما فراهم سازد.

در ادامه دکتر زندمعاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه مزیت کشاورزی در دنیا دانش بنیان بودن آن است گفت: امروز اگر تولید در حدی باشد که فقط کفاف هزینه‌ را بکند کشاورز دنبال آن نمی‌رود و انگیزه‌ای نخواهد داشت لذا ضرورت دارد نگاه عمیق تری به این موضوع داشته باشیم.معاون وزیر بابیان اینکه عملکرد ما نسبت به دنیا قابل مقایسه نیست تصریح کرد: در کشاورزی دانش بنیان باید تذکرات کوچک به کار گرفته شود. وی افزود: اطلاعات ما خیلی خوب است ولی کمتر به دانش تبدیل کرده‌ایم و کمتر در بدنه جاری کرده‌ایم ما این ظرفیت را داریم که کشاورزی به ویژه شیلات را در بدنه تزریق و دانش را در آن کاربردی کنیم.

دکتر زند دو ایراد اساسی در تحقیقات را وارد دانست: 1) کارها با مطالعه دقیق و عمیق انجام نمی‌گیرد. 2) در برخی از حوزه‌ها ورود جدی نداشته‌ایم برای مثال اصلاح نژاد آبزیان، و ادامه داد: در انتقال دستاوردها باید بیشتر کار کنیم. سال گذشته از 6 هزار طرح تحقیقاتی 2 هزار طرح براساس درخواست بخش اجراء انجام گرفته و این خیلی خوب است و باید افزایش یابد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: ما باید دانش را هم خلق کنیم هم از دیگر کشورها کسب نمائیم و در نهایت آموزش و ترویج بدهیم. باید کمیته آموزش تشکیل شود و کارشناسان و محققان اطلاعات خود را به دیگران آموزش دهند. در ترویج نظام مدیریت دانش و اطلاعات در دنیا مطرح است. باید شبکه دانش شیلات تشکیل دهید شبکه دانش طبق قانون باید تشکیل گردد و هر کس اطلاعات خواست بتواند از این اطلاعات به صورت طبقه‌بندی شده استفاده نماید. شبکه اطلاع رسانی با موبایل را راه بیاندازیم و به مخاطبین اطلاع‌رسانی نمائیم.

در ادامه جلسه آقای دکتر پورکاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با تاکید بر اینکهبرای توسعه پایدار راهی به جز داشتن برنامه مدون و استفاده از کارشناسان زبده نداریم گفت: پایداری صید و صیادی، حفظ ذخایر و توسعه آبزی‌پروری، اصلاح نژاد و سلامت و امنیت غذا از جمله برنامه ما خواهد بود که با همفکری و تلاش مراکز تابعه در حال تدوین برنامه فوق هستیم.

وی یکی از وظایف موسسه را ارزیابی و پایش ذخایر و مسائل اکولوژیک دریایی در شمال و جنوب کشوردانست و گفت: دیگر کشورها به صورت شبکه‌ای کار می‌کنند و از اطلاعات یکدیگر و از تمامی ظرفیتها استفاده می‌کنند و ما نیز باید این کار را انجام دهیم.

دکتر پور کاظمی با بیان اینکه باید در کنار آموزش و ترویج مخاطبین نسبت به دریافت دانش فنی اقدام نمایند تصریح کرد: در صنعت میگو پیشرفت خوبی داشته‌ایم و در حال انتقال دانش هستیم.

وی استفاده از ظرفیتهای موجود در ادارت کل شیلات استانها را از دیگر برنامه‌های موسسه اعلام کرد و ادامه داد: تقاضا داریم این جلسات در استانهای مختلف برگزار شود تا ما برای رفع مشکلات اعتباری خود برای اجرای طرحهای تحقیقاتی کلان بتوانیم از اعتبارات استانها استفاده کنیم.

در ادامه جلسه تمامی حاضرین به بیان نقطه نظرات و مسائل و مشکلات موجود در اجرای طرحهای تحقیقاتی پرداختند و توجه دولت و دولتمردان به تنگناها و مشکلات را خواستار شدند. در پایان دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: انتظارات از تحقیقات زیاد شده است و در حالی که طی 10 سال گذشته سرمایه‌گذاری در تحقیقات کشاورزی از 25 میلیارد تومان بالاتر نرفته ‌است.

وی با اشاره به اینکه باید با همدلی و همزبانی همگان را به مشارکت دعوت کنیم و از تحقیقات دفاع کنیم تا در آینده به ثمر برسد تصریح کرد در درون باید منتقد هم باشیم ولی در بیرون باید سپر هم باشیم تا بتوانیم از منافع بخش منفعت ببریم.

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code