سه شنبه دوازدهم اسفند 1393 

آزاد سازی صید ماهی مرکب سال1393درآبهای استان بوشهر

براساس بررسی های انجام گرفته توسط بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر پژوهشکده میگوی کشور زمان آزاد سازی صید ماهی مرکب در آبهای استان بوشهر تاریخ 1393 12 4اعلام گردید
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 1219 مرتبه | 0 نظر

ماهی مرکب از رده سرپایان با نام علمی Sepia pharaonis یکی ازآبزیان تجاری وبا ارزش خلیج فارس و دریای عمان می باشد. گونه موجود در خلیجفارس از بهترین گونه‌های شناخته شده در جهان می‌باشد. هر ساله صد‌ها تن از این آبزی ارزشمند صید شده و بعد از عمل آوری در شرکت‌های فرآوری به صورت کامل یا فیله شده به کشورهای دور یا نزدیک صادر می‌شود. صید ماهی مرکب به عنوان یکی از محصولات غیر نفتی علاوه بر اشتغال‌زایی، صادرات آن نیز باعث ارزآوری می‌شود. گوشت ماهی مرکب دارای پروتئین زیاد و چربی کم، و مصرف غذایی آن در جهان رو به افزایش است و به روش‌های مختلفی مانند کنسرو، خشک و منجمد مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌

صید ماهی مرکب درصد قابل توجهی از صید جهانی سرپایان را تشکیل می‌دهد. ماهی مرکب به دلیل ملاحظات شرعی مصرف داخلی ندارد و بیشتر جنبه صادرات داشته و صید آن در راستای ارزآوری است. این آبزی توسط شرکت‌های عمل‌آوری موجود در استان بوشهر از صیادان خریداری و پس از فرآوری و بسته بندی به کشورهایی مثل اسپانیا، ژاپن و صادر می‌شود.

براساس بررسی‌ها و مطالعات انجام شده، مهاجرت این آبزی به آبهای ساحلی خلیج فارس در استان بوشهر به منظور فرایند فیزیولوژیک تخم‌ریزی و در ماههای سرد و آخر هر سال انجام می‌گیرد. حضور دسته جمعی ماهی مرکب در آب‌های ساحلی استان بوشهر در بهمن ماه هر سال مشاهده و فصل صید این ماهی نیز به طور رسمی در اسفند ماه شروع و تا اردیبهشت ماه سال بعد ادامه دارد.

ماهی مرکب دارای رژیم غذایی گوشت خواری و از شکارچیان فعال می‌باشد. دوره زندگی این ماهی کوتاه و معمولاٌ حدود یک سال و مرگ آنها بعد از تخم‌ریزی اتفاق می‌افتد.

درآبهای استان بوشهر (خلیج فارس) مهمترین روش صیدی که برای صید ماهی مرکب استفاده می شود. روش صید با گرگور (قفس های سیمی) می باشد. درضمن با توجه به اینکه این ابزار صید بعنوان محلی برای تخم ریزی این آبزی محسوب می شود بعد از تخم ریزی و چسباندن تخم های خود به بدنه گرگور در آن به دام می‌افتند.البته این آبزی قابلیت صید با ترال، قلاب و چنگک را نیز دارند.

بررسی های انجام گرفته در خصوص روند صید ماهی مرکب گویای آن است که میزان برداشت از ذخائر ماهی مرکب طی سالهای (93-1384) روندی کاهشی را درپی داشته است. گرچه میزان برداشت ماهی مرکب در بعضی از سال‌ها افزایش داشته ولی روند کلی صید سیر نزولی دارد.

خبر از: بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر پژوهشکده میگوی کشور

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code