کفال ماهیان دریای خزر، شامل دو گونه کفال طلایی ( Liza auratus) و پوزه باریک (Liza saliens) از مهمترین و اقتصادی ترین ماهیان دریای خزر بوده ومیزان صید آنها طی سالهای 1382 تا 1392 روندی نزولی داشته است. از آغاز دهه 80 هجری شمسی، نوعی بیماری نوظهور با علایم بالینی همچون اتساع محوطه بطنی، لاغری مفرط و شنای نامتعادل در آنها پدید آمد. در بررسیهای انجام شده توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و همکاری با آزمایشگاه رفرانس OIE در کشور ژاپن و دانشگاه ملی تایوان، یک نوع بتا نوداویروس عامل بیماری نکروز عصبی ویروسی (VNN) از ماهیان بیمار جدا گردید که با سویه منطقه شرق آسیا، سروتیپ RGNNV از نظر فیلوژنیکی93% مشابهت داشت. در تحقیقات تکمیلی این ویروس در آزمایشگاه مرجع ویروس شناسی پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی ( انزلی) مجددا جداسازی و شناسایی گردید.
در بررسیهای بعدی مشخص شد این بیماری به دلیل عوارضی که ایجاد می نماید میتواند مانع تغذیه طبیعی ماهیان شده و بشدت موجب افت فاکتورهای خونی و سطح ایمنی آنها گردد. نتایج بررسیها نشان داد که این ماهیان تقریبا از دو سالگی به بعد تغذیه مناسبی نداشته و از یک گرسنگی مزمن رنج می­برند.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته در پژوهشکده اکولوژی دریای خزر طی سالهای 1391 – 1386 افت شدید سیستم ایمنی ماهیان بیمار ناشی از گرسنگی طولانی مدت که از عوارض بیماری نکروز عصبی ویروسی میتواند باشد کاملا اثبات گردیده است که می تواند آنها را جهت ابتلا به سایر عوارض دیگر مستعد سازد.
دکتر مریم قیاسیghisimaryam4@jmail.com
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code