دوشنبه بیست و نهم دی 1393 

وزیر جهاد کشاورزی: ایران رتبه نخست تولید میگوی پرورشی خاورمیانه را داراست

مهندس حجتی وزیر جهادکشاورزی که در دوازدهمین سفر استانی رییس جمهوری به بوشهر سفر کرده است در نخستین روز ورود به بوشهر ابتدا از مرکز ملی تحقیقات میگوی عاری از بیماری خلیج فارس وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بازدید کرد
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 1208 مرتبه | 0 نظر

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور مهندس حجتی طی بازدید از مرکز با اشاره به اینکهاز ابتدای امسال تاکنون 20 هزارتن میگوی پرورشی در کشور تولید شده ابراز داشت:با این میزان تولید، ایران رتبه نخست تولید میگوی پرورشی خاورمیانه را داراستدر حالی که پارسال فقط بین 10 تا 12 هزار تن میگوی پرورشی برداشت شد.

وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه استان بوشهر در این زمینه از قابلیت های ویژه ای برخوردار استا فزود: عمده میگوی پرورشی تولید ایران به اروپا صادرمی شود و هفته گذشته نخستین محموله را به روسیه صادر کردیم.
وی با اشاره به اینکه روسیه دارای ظرفیت و بازار مناسب و بزرگی است و ظرفیت 200 هزار تن برای صدور میگو دارد و ما آن را هدف صادرات خود قرار داده ایمتصریح کرد:افزایش تولید میگوی پرورشی عاری از هرگونه بیماری یکی از اهداف این وزارتخانه است.

حجتی درباره مشکلات زیرساختی سایت های پرورش میگو افزود: خدمات زیر بنایی برای سایت ها یکی از تنگناهای فعالان صنعت میگوی پرورشی است ولی روز به روز این مشکلات در حال رفع شدن است.

وی ادامه داد: با کمک استانداران و پشتیانی دستگاه های اجرایی به دنبال تقویت و تکمیل زیرساخت های پرورش میگو در کشور هستیم.

حجتی درباره مرکز ملی تحقیقات میگوی عاری از بیماری خلیج فارس بوشهر گفت: این مرکز با همکاری معاونت علمی رییس جمهوری و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در حال تکمیل و راه اندازی است که با بهره برداری از این مرکز تحقیقاتی زمینه ای برای تولید میگوی عاری از بیماری در کشور فراهم می شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه این مرکز با تولید لاروهای عاری از بیماری می تواند مشکل بیماری میگو از جمله لکه سفید را که در سال های گذشته خساراتی به تولید کنندگان وارد کرد، رفع یا به مراتب کمتر کند افزود: با ظرفیت های قابلی که در سواحل شمال و جنوب کشور وجود دارد باید ایران به یکی از قطب های بزرگ تولید، بسته بندی و صادرات میگو تبدیل شود.

شایان ذکر است با توجه به سابقه بروز بیماری های مهلک در صنعت پرورش میگوی کشورهای مختلف و همچنین خسارات ناشی از بروز بیماری لکه سفید میگو در سال های 1381، 1384، و 1386 در استان های خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان، طرح کلان"کسب و انتقال دانش فنی برای تولید انبوه میگوی عاری از بیماری (SPF)در کشور و قطع وابستگی به محصولات خارجی" با هدف بومی سازی فناوری تولید میگوی عاری از بیماری خاص (SPF)در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین اولویت های برنامه راهبردی میگو در دستور کار موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور قرار گرفته است.

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code