سه شنبه بیست و پنجم آذر 1393 

برگزاری گردهمایی تخصصی بخش بیولوژی وارزیابی ذخایر مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور

گردهمایی تخصصی بخش های بیولوژی وارزیابی ذخایر مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی وابسته در تاریخ دهم آذر ماه 1393 برگزار گردید
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 1053 مرتبه | 0 نظر

گردهمایی تخصصی بخش های بیولوژی وارزیابی ذخایر مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی وابسته در تاریخ دهم آذر ماه 1393 در سالن جلسات موسسه راس ساعت هشت وسی دقیقه با تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید آغازگردید. در این همایش که با حضور ریاست محترم مؤسسه، معاون محترم تحقیقاتی و مسئولین بخش بیولوژی وارزیابی ذخایر ستاد، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی وابسته ازسراسر کشور تشکیل گردید. تشکیل شبکه محققان بیولوژی وارزیابی ذخایر و به اشتراک گذاری اطلاعات وانجام کارتیمی ،تاثیر گذاری در سیاست های بخش اجرا،نیاز به نوآوری ،هم اندیشی ،لزوم بهینه سازی فعالیت بخش در سایت وضرورت مشارکت بخش های بیولوژی وارزیابی ذخایر مراکز وپژوهشکده ها در ارسال واعلام نظر علمی به سازمان شیلات ، آشنایی با نرم افزارهای جدید واحیای بخش بیولوژی وارزیابی ذخایر در پژوهشکده انزلی از اهم موضوعات مطرح در این جلسه می باشد.

دکتر حسین زاده معاون تحقیقاتی موسسه نیز نکات و رهنمود هایی را به شرح ذیل بیان فرمودند:

  • با اشاره به ضعف ساختار تشکیلاتی ناشی از حذف بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر در پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی، خواستار تدوین طرح تفصیلی و اصلاح ساختاری این بخش شدند.

  • در خصوص ایجاد پژوهشکده مکران در چابهار با توجه به کمبود نیروی متخصص در مرکز فوق ، برخی مراکز بایستی یاور این مرکز گردند .

  • در سامانه مدیریت طرح های پژوهشی با توجه به این که پروژه های مشترک از امتیاز بالاتری برخوردار است ،پروژه های آتی در صورت لزوم به صورت مشترک با سایر مراکز دیده شود .

  • روش های صید در اعماق در دریای عمان و محدوده ی اقیانوس هند و صیدگاه های جدید شناسایی گردد

  • آیین نامه جدید در زمینه قراردادهای درآمدزایی مطالعه و محققین با اطمینان از حفظ حقوق مادی و معنوی در اخذ قراردادها کوشا باشند.

  • گردهمایی های ویژه علمی بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر برگزار و تداوم داشته باشد

نقطه نظرات و جمع‌بندی دکتر پور‌کاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور:

هدف از برگزاری جلسه، ارتباط و تبادل نظر بین بخش‌های بیولوژی و ارزیابی ذخایر ستاد موسسه ، مراکز و پژوهشکده‌ها می باشد ، امیدوارم به منظور تقویت این امور ، جلسات بعدی در مراکز پیگیری و دنبال شود. ایشان ضمن تاکید بر اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و تهیه مقاله‌های مرتبط ، پاسخ گویی به شیلات را اولویت دانسته وتدوین برنامه‌های راهبردی با نگرش دراز مدت پایداری صید را از وظایف اصلی بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر دانستند.

ضمن تاکید بر مشکلات اجرایی پروژه‌های ارزیابی ذخایر از جمله اجرای گشت‌های تحقیقاتی بازگشایی و خاتمه صید میگو ، ذخایر ترال کف ، ماهیان استخوانی ، کیلکاو خاویاری ، این قبیل امور را وظایف حاکمیتی موسسه قلمداد نمودند و نگرش استفاده از منابع دولتی را در سالیان آتی محدود و تاکید بر طرح موضوع و کسب وبودجه و اعتبار از تعاونیها ، اتحادیه‌های صیادی وشرکت‌های خصوصی را از راهکارهای برون رفت ازوضع موجود دانستند. به منظور دستیابی به این هدف ، می‌بایست نتایج مطالعات به نحو مقتضی در اختیار سایت موسسه ، اتحادیه‌ها ، سازمان شیلات وسایر بخش‌های مرتبط قرار گیرد. به عنوان مثال چنانچه گشت‌های بازگشایی و خاتمه فصل صید میگوتوسط پژوهشکده‌ میگوی جنوب کشور ، پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان و پژوهشکده‌ آبزی‌پروری صورت نگیرد ، مسلماً لطمه عد م انجام این گشت‌ها سدی در مقابل توسعه پایدار خواهد بود. ایشان ضمن ارائه دو مثال از شناورهای تحقیقاتی اقیانوس پیمای Vniro در روسیه و کشتی تحقیقاتی کشور نروژ ، نبود شناور تحقیقاتی در شمال کشور را ناشی از عدم سیاست گذاری مطلوب دانسته و تاکید داشتند که در صورت ارائه هدف و روش مناسب برنامه‌ریزی ، می‌توان گشت‌های تحقیقاتی را سازماندهی کرد و در حال حاضر با تشکیل ستاد فناوری توسعه صنایع دریایی زیر نظر معاونت علمی فن‌آوری ریاست جمهوری ، می‌توان شناورهای تحقیقاتی وآزمایشگاههای مرتبط را به صورت تشکیل شبکه‌های دریایی بین ارگانها و موسسات دریایی به اشتراک گذاشت وبه هنگام ضرورت اطلاعات و داده‌های مورد نیاز تمامی ارگانها را جمع‌آوری کرد.

به موازات انجام گشت های دریایی به طور شبکه‌ای ، می توان از طرح شبکه‌های آزمایشگاهی معاونت علمی ،فن‌آوری ریاست جمهوری بهره‌لازم را برد و درخصوص تأمین برخی دستگاههای مورد نیاز آزمایشگاهی از آن طریق اقدامات لازم را به عمل آوریم . خوشبختانه تعدادی از مراکز و پژوهشکده‌های تابعه موسسه به عضویت شبکه آزمایشگاهی درآمده‌اند و سایر مراکز نیز می‌بایست این روند را پیگیری نمایند. در خاتمه ایشان موارد زیر را مورد تاکید قرارداده و خواستار پیگیری و اجرای مصوبات جلسه شدند.

  1. ارائه و ارسال طرحها و پروژه‌های کاربردی بخش به صندوق حمایت از پژوهشگران

  2. تهیه و تدوین کتابچه برنامه بخش در قالب تنگناها ،‌راه حل ها و برنامه سال آتی

  3. اجرای انجام کارهای شاخص و ارائه به مراجع زیربط

  4. ارتباطات بین‌المللی از قبیل استفاده از کارشناسان و صاحب نظران فائو و .....

  5. ارائه و تدوین گزارشات به روز از وضعیت ذخایر به سازمان شیلات

  6. تاکید بر انجام پروژه‌های بخش به صورت مشترک بین مراکز تحقیقاتی

  7. به منظور تأمین و جایگزینی شناور مناسب در شمال کشور ، ارائه طرح خرید شناور در دستور کار قرار گیرد.

  8. حضور فعال کارشناسان بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر در شیلات استانها ، جلسات کمیته‌های مدیریت صید و علمی آمار.

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code