یک شنبه شانزدهم آذر 1393 

چاپ مقاله در زمینه تعیین سن فانوس ماهیان

چاپ مقاله در زمینه تعیین سن فانوس ماهیان به عنوان تجربه ای جدید در تعیین سن روزانه توسط دکتر تورج ولی نسب
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 1148 مرتبه | 0 نظر
در ادامه روند تکمیلی اطلاعات فانوس ماهیان، تعیین سن روزانه گونه غالب فانوس ماهیان دریای عمان به صورت همکاری مشترک با آقای دکتر پژمان حسینی (دانشجوی وقت) و محققینی از کشور لهستان به مورد اجرا در آمد که از جمله معدود مقالات"تعیین سن روزانه" این آبزی می باشد. این مقاله با عنوان:
“ Age and Growth ofBenthosema pterotum (Myctophidae) in the Oman Sea”
Journal of Applied Ichthyology (IF=0.903)
به چاپ رسیده است. این ژورنال در کشور آلمان منتشر می شود. بزرگترین نمونه فانوس ماهی تعیین سن شده 315 روز (کمتر از یک سال) بوده است. یک نسخه از مقاله پیوست می باشد.
فا نوس ماهیان با تاکید بر گونه Benthosema pterotum از جمله ذخایر بکر و دست نخورده بوده که با تلاش های فراوان بهره برداری محدود از این آبزی از سال 1387 آغاز شده است. بالاترین تراکم آبزی موجود در حیطه آبهای جمهوری اسلامی ایران متعلق به ذخایر فانوس ماهیان دریای عمان با حدود 2 میلیون تن است که 300 تا 400 هزار تن آن قابل برداشت تخمین زده شده است که کاربرد اصلی آن در تبدیل و تولید آرد ماهی مورد نیاز کشور است که در حال حاضر سالانه حدود 150 هزار تن آرد ماهی از خارج به داخل کشور وارد می شود
از طرف دیگر هر گونه آبزی در حال بهره برداری نیاز به مدیریت صید و مدیریت بهره برداری دارد. که از مهمترین اطلاعات زیستی مورد نیاز بررسی سرعت رشد و تعیین سن آن است. لذا تحلیل سن با استفاده از بخش های سخت بدن از جمله اتولیت ابزاری با ارزش در تحقیقات تاریخچه حیات و رشد ماهی محسوب می شود.
در طول دو دهه گذشته، مطالعات عدیده ای در جهت تعیین سن ماهیان دریایی آبهای خلیج فارس و دریای عمان از طریق برش اتولیت صورت پذیرفته است ولیکن، نکته قابل تامل آن است که تمامی این تعیین سن ها در حد"سالانه" بوده است مانند ماهی سرخو، حلوا سفید، هامور و.... در حالی که هیچ گونه تجربه قبلی جهت مطالعه سنی ماهیان در حد تعیین سن"روزانه" وجود نداشته که دقت آنها با یکدیگر قابل مقایسه نمی باشد. فانوس ماهیBenthosema pterotum طول عمری حداکثر حدود یک سال داشته و تعیین سن سالانه آن هیچ کاربرد عملی ندارد. لذا جهت تحقق این هدف به عنوان اولین تجربه، تعیین سن فانوس ماهی با استفاده از اتولیت های بسیار ریز آن در طول سال 1388 مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن اکنون در سال 1389 قابل ارائه می باشد.
منطقه تحت پوشش محدود به آبهای دور از ساحل دریای عمان بالاخص منطقه جاسک تا سیریک بوده است. نمونه ها پس از جمع آوری به آزمایشگاه منتقل و عملیات ذیل بر روی آنها صورت گرفته است:
ثبت مشخصات زیست سنجی شامل طول کل، طول استاندارد و وزن
تعیین جنسیت 3- استخراج اتولیت ها
تهیه برش از آنها و 5 - تهیه تصاویر میکروسکوپ نوری و الکترونی
لازم به توضیح است که فانوس ماهیان دارای یک جفت اتولیت آهکی در ناحیه سر بوده که اندازه بسیار کوچکی در حدود چند ده هزارم گرم دارد. در ضمن به علت عدم در اختیار داشتن دستگاه مخصوص برش گیری اتولیت های بسیار ریز در داخل کشور، چنین هماهنگی گردید که در قالب یک طرح همکاری مشترک بین المللی، نمونه ها برای برش گیری به یکی از مراکز تحقیقاتی دریایی لهستان ارسال گردد.
با روشهای قبلی سن این گونه در حدود یک سال ذکر می شد ولیکن اکنون این پروژه به نوبه خود اولین تجربه نه تنها در آبهای دریای عمان بلکه در شمال غربی اقیانوس هند می باشد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code