به گزارش روابط عمومی انستیتو تحقیقات بینالمللی ماهیان خاویاری، اسماعیل عبداللهزاده، عضو هیئت علمی انستیتو و مجری پروژه، از اجرای موفقیتآمیز حمل بدون آب ماهیان خاویاری زنده در کشور خبر داد. وی اظهار داشت: امروزه یکی از دغدغههای اصلی مصرفکنندگان محصولات آبزی، تازگی و کیفیت فرآوردههاست. در این راستا، حمل زنده ماهی تا بازار مصرف، نقش بسزایی در تأمین این انتظار ایفا میکند.
وی افزود: یکی از چالشهای عمده در حمل زنده ماهی، نیاز به حجم بالای آب است که به طور مستقیم بر توجیه اقتصادی آن تأثیر میگذارد. در روشهای متداول، برای حمل یک کیلوگرم ماهی، به ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم آب نیاز است؛ بهگونهای که یک کامیون با ظرفیت ۱۰ تن، تنها توان حمل یک تن ماهی زنده را دارد.
عبداللهزاده خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۰ محققان چینی موفق به حمل بدون آب تاسماهی چینی شدند. با توجه به اینکه تاکنون در ایران و سایر کشورها پژوهشی درباره حمل بدون آب ماهیان خاویاری از جمله فیلماهی، تاسماهی ایرانی، ازونبرون و استرلیاد در سنین یک تا پنج سال انجام نشده بود، انستیتو تحقیقات بینالمللی ماهیان خاویاری موفق شد این عملیات را با موفقیت و بدون بروز تلفات تا سقف ۲۰ ساعت حمل، اجرا کند.
این دستاورد، گامی مهم در کاهش هزینههای حملونقل آبزیان زنده و ارتقاء توان رقابتی در بازارهای داخلی و خارجی محسوب میشود.