به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان_ یونیدو، به مناسبت روز ملی آبزیان با تاكید بر ماهیان خاویاری، سخنرانی علمی با موضوع " فرآیند تولید دودی گرم صنعتی ماهی خاویاری و بسته بسته بندی تحت شرایط خلا " توسط فرشته خدابنده محقق مرکز به صورت وبیناری ارائه شد.
وی در این سخنرانی در ارتباط با فرآوری آبزیان، عوامل موثر بر میزان مصرف ماهی، گونه های ماهیان خاویاری، فرآوری گوشت ماهیان خاویاری، انواع و مراحل فرآیند دودی کردن را ارائه کرد.
از عوامل موثر بر میزان مصرف آبزیان، دسترسی، عوامل اجتماعی (سنت ها، ذائقه ها و سلیقه ها)، سطح درآمد و فصل و زمان می توان نام برد.
هچنین یکی از راههای ترویج مصرف غذاهای دریایی و گسترش فرهنگ مصرف تهیه_ توزیع و سرو مناسب آبزیان متناسب با ذائقه مصرف کننده دانست.
خدابنده گفت: دودی گرم صنعتی ماهی خاویاری یکی از این محصولات می باشد. پخش عمده گوشت خاویار در بازار داخلی صورت می گیرد زیرا خاویار به عنوان گرانترین ماده غذایی، بیشتر صادر می شود.
بنابراین آشنایی با پتانسیل های فرآوری و عمل آوری (دودی) و بسته بندی این ماهیان ضروری می باشد. عرضه ماهیان خاویاری بصورت تازه، ماهی کامل، فرآورده منجمد، سرزده_ شکم خالی، قطعه بندی شده فیله (با پوست. بدون پوست. بدون پوست و غضروف)، استیک (معمولا با پوست) از اشکال متداول فرآوری گوشت ماهیان خاویاری می باشد.
از فرآورده های عمل آوری شده این ماهیان می توان به ماریناد (طعم دار شده )، دودی شده (دودی سرد و دودی گرم) نام برد.
وی گفت: فرآیند تولید دودی گرم ماهی آسان و کم هزینه بوده و باتوجه به اینکه فرهنگ مصرف فرآورده دودی در کشور وجود دارد و نیاز به صرف هزینه بالا جهت معرفی محصول نیست وارزش افزوده خوبی برای صاحبان صنایع شیلاتی ایجاد خواهد کرد.
همچنین با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیقات انجام شده، به کار گیری بسته بندی اتمسفر اصلاح شده برای فرآورده ی ماهی دودی گرم در شرایط نگهداری در یخچال، محصولی با کیفیت مطلوب تر و عمر ماندگاری بیشتر نسبت به بسته بندی معمولی و بسته بندی وکیوم در سردخانه خواهد بود.
در ادامه پروژه های تحقیقی_ ترویجی اجرا شده دودی گرم آبزیان توسط مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، نتایج و دستاوردهای حاصله را بیان کرد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code