به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در راستای سلسله نشست های تخصصی بیوتکنولوژی اولین نشست در حوزه بیوتکنولوژی "سلولی_ مولکولی" با موضوعات نقش سلول های بنیادین، مهندسی بافت، پپتیدهای ضد میکروبی، فناوری های انتقال ژن و ویرایش ژن با روش کریسپر در آینده صنعت آبزی پروری با حضور بیش از صدنفر از اساتید و پژوهشگران به صورت برخط 27 شهریور ماه برگزار شد.
ابتدای جلسه محمود حافظیه، معاون پژوهش و فناوری موسسه ضمن خوشامدگویی، بر اهمیت بیوتکنولوژی در دنیا و نقش آن در ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات آبزی پروری تاکید کرد.
امیری مقدم از دانشگاه RWTH Aachen  ، پژوهش های انجام شده در دنیا و بخش بیوتکنولوژی دانشگاه آخن آلمان را در خصوص استفاده از پپتیدهای ضد‌میکروبی به عنوان روش دوستدار محیط زیست در ضدعفونی سطوح، طراحی پروبیوتیک‌ها و واکسن ها در آینده صنعت و به منظور افزایش مقاومت ماهیان در مقابل عوامل بیماری زا را ارائه کرد.
کلباسی، استاد دانشگاه تربیت مدرس سخنرانی خود را در خصوص نقش سلول های بنیادی آبزیان و مهندسی بافت در صنعت آبزی‌پروری و پژوهش‌های انجام شده در زمینه تولید و تشخیص آبزیان کایمر از طریق پیوند درون صفاقی سلول‌های بنیادی و استفاده از سلول‌های مزانشیمی برای تولید داربست متخلخل مبتنی بر کیتوزان برای بهبود جراحت ناشی از جراحی آبزیان را بیان کرد.
وی گفت: تولید سلول های زایا در کشور و ایجاد بانک سلول‌های بنیادی آبزیان، نیازمند حمایت از طرح های تحقیقاتی می‌باشد.
نظری، عضو هیات علمی مرکز ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی، در باب نقش فن آوری های انتقال ژن در آبزی پروری و اثر بخشی این تکنیک در افزایش سرعت رشد ماهیان، مقاومت در برابر بیماری ها و افزایش میزان امگا3 مروری بر پژوهش های انجام شده در دنیا داشت.
در ادامه حسینی شکرآبی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور راجع به کاربرد کریسپر در اصلاح نژاد آبزیان و آخرین یافته های علمی در دنیا در جهت ارتقای کمی و کیفی آبزیان با استفاده از کریسپر مطالبی ارائه و بر توجه به کریسپر به عنوان ابزاری برای آینده تحقیقات شیلات تاکید کرد.
در پایان مریم میربخش، رئیس بخش زیست و فناوری آبزیان موسسه،  ضمن تاکید بر اهمیت بیوتکنولوژی در حوزه شیلات و تشکر از تمامی مدرسین و شرکت کنندگان، ابراز امیدواری کرد و گفت: با برگزاری نشست های تخصصی مداوم با حضور نخبگان، بخش خصوصی فعال و متولیان بخش دولتی در جهت ارتقای حمایت ها از پژوهش ها، شناسایی و رفع چالش‌های انتقال دانش فنی و تجاری‌سازی دستاوردهای حوزه بیوتکنولوژی دریا و شیلات، گام هایی برداشته شود.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code