سه شنبه بیست و هفنم شهریور 1403 

سرخارگل، یکی از گیاهان دارویی ارزشمند

دستیابی به دانش فنی تولید و مکمل دارویی توسط محققین انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری
اخبار مهم سایت | بازدید: 90 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری، محمود محسنی معاون پژوهش و فناوری انستیتو اظهار کرد: با توجه به توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور و اهمیت استفاده از ترکیباتی که ضمن ایجاد سلامت برای این ماهیان، بتوانند نقش مهمی در بهبود روند تولید گوشت و خاویار داشته باشند ولزوم بکارگیری از ترکیبات سودمند و طبیعی نظیر گیاهان دارویی طی سالیان اخیر این پژوهش مورد توجه محققین این استیتو قرار گرفته است.
یکی از این گیاهان دارویی ارزشمند، سرخارگل بوده که دارای ترکیباتی نظیر پلی ساکاریدها، مشتقات اسیدکافئیک و فلاونوئیدها می باشد. این گیاه جـزء ده گیـاه دارویـی پرتقاضـا در جهـان بوده و عمـده تولیـد کننـده سـرخارگل در ایران، استان های اردبیـل، اصفهـان، کهگیلویـه و بویراحمـد، فارس، گلسـتان و مازندران می باشند.
سهیل بازاری مقدم، عضو هیات علمی و مجری پروژه "دستیابی به دانش¬ فنی تولید و بکارگیری مکمل تقویت سیستم ایمنی و بهبود دهنده رشد فیل ماهی پرورشی برپایه ترکیبات موثره گیاه سرخارگل" گفت، گیاهان دارویی از جمله منابع با ارزشی هستند که ضمن کمک به تأمین احتیاجات غذایی آبزیان، می توانند نقش ارزشمندی در برخی از عملکردهای زیستی موجود آبزی نظیر اثرات ضد استرسی، اثربخشی بر سیستم ایمنی و شاخص های رشد، اثرات ضد ویروسـی، ضد باکتـریایی، ضد قارچـی، ضدعفونی کنندگی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشند.
این در حالیست که مقرون به صرفه بودن و سلامت گیاهان دارویی در مقایسه با داروهایی شیمیایی، نقش کاربردی آنها را دو چندان کرده است. نظر به توسعه روز افزون پرورش ماهیان خاویاری، پیشگیری از بروز بیماری ها بسیار حائز اهمیت بوده و این مسئله به عنوان یکی از مهمترین نگرانی های آبزی پروران محسوب می گردد، لذا ضروری است به منظور کنترل عوامل بیماری زا و پیشگیری از تلفات، گام های مؤثری در این راستا برداشته شود.
بر این اساس با مطالعه بر روی ترکیبات طبیعی گیاهی ضمن بهره جستن از محرک های ایمنی طبیعی و استفاده از آنها در جلوگیری از بروز برخی از بیماری ها، حتی می توان از مصرف آنتی بیوتیک ها و مواد شیمیایی نیز در این صنعت پر رونق جلوگیری کرد. معاون پژوهشی انستیتو اذعان داشت که امروزه به دليل تقاضای روز افزون ماهیان خاویاری در بازارهای داخلی و بين المللی و نيز به دليل رقابت در عرصه بازارهای جهانی، ضروری است که پرورش دهندگان بتوانند با استفاده از بهترین روش ها و استفاده از ترکیبات افزودنی مناسب، نسبت به بهبود عملکرد رشد و پیشگیری از ضررهای احتمالی در پرورش ماهیان خاویاری اقدام کنند. در این راستا گیاه دارویی سرخارگل از جمله منابع ارزشمندی محسوب می شود که با ویژگی های خاص خود و وجود یکسری از ترکیبات موثره طبیعی مفید و اختصاصی در آن، توانسته است نقش مهمی در سلامتی و رشد ماهیان خاویاری ایفا نماید.
محسنی تصریح کرد، تاکنون ترکیبی از عصاره سرخارگل بر پایه اجزاء و ترکیبات موثره آن برای ماهیان خاویاری به صورت تجاری تولید نشده بود، لذا این محصول رقیب تجاری ندارد.
و باتوجه به ارزش اقتصـادی و کم هزینه بودن تولیـد داروهای گیاهی، نداشـتن آثـار تخریبـی بـر محیط زیسـت، کـم بودن عـوارض جانبـی آن ها در مقایسـه بـا داروهـای شـیمیایی و همچنین اثرات مثبت بکارگیری عصاره گیاه دارویی سرخارگل در بهبود عملکرد رشد و ارتقای ایمنی فیل ماهی پرورشی در بعد تحقیقاتی، پیشنهاد می گردد این نوآوری به صورت پایلوت در مزارع پرورش ماهیان خاویاری مورد استفاده قرار گیرد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code