به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در راستای سلسله نشست های تخصصی و تعامل با نخبگان؛ نشست توسعه پرورش متراکم میگو با حضور 60 نفر از اساتید دانشگاهی، متخصصین و کارشناسان از سازمان های شیلات و دامپزشکی کشور، ادارت کل شیلات استان های جنوبی و گلستان ، نماینده صندوق بیمه کشاورزی، اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، پژوهشکده های تابعه موسسه، شرکت های دانش بنیان، فعالان و علاقمندان صنعت میگوی کشور در تاریخ 17 تیرماه در محل سالن جلسات موسسه به صورت حضوری و وبیناری برگزار شد.
محمود بهمنی، رئیس موسسه در شروع نشست ضمن تاکید بر اینکه صنعت میگو از سهل الوصول ترین راه های توسعه در حوزه شیلات می باشد به حضور بخش خصوصی توانمند و مجرب در این زمینه اشاره کرد. پیش بینی تولید 160 هزار تنی میگو در برنامه هفتم با تقویت وتوسعه زیر ساخت ها و اقدامات مهمی چون اصلاح نژاد میگو باید همراه باشد.
مصطفی شریف روحانی، قائم مقام موسسه نیز در سخنانی به نقش راهبردی موسسه در توسعه صنعت میگو و مصادیقی از جمله: ارائه بیوتکنیک تکثیر و پرورش، معرفی گونه میگوی وانامی به کشور، تولید دانش فنی مولدین عاری از بیماری، دانش فنی تولید کیت تشخیص بیماری لکه سفید و همچنین تولید پروبیوتیک اختصاصی میگو و واگذاری آن به شرکت های دانش بنیان برای تولید صنعتی اشاره کرد.
وی ظرفیت سند امنیت غذایی و همچنین سیاست های توسعه دریا محور نظام را محرک و پشتیبان خوبی برای رویکرد پرورش متراکم و فوق متراکم میگو در کشور دانست.
در ادامه این نشست حول محورهایی از قبیل: ضرورت استفاده از روش های نوین در پرورش میگو، الزامات و زیرساخت های توسعه پرورش متراکم میگو، تامین انرژی به عنوان چالش مهم پرورش فوق متراکم، مزایا و معایب پرورش متراکم و آینده پژوهی در پرورش میگو بحث وتبادل نظر شد.
برآیند مباحثات انجام شده در این جلسه به نتایج ذیل منتهی شد: نیاز به انجام مطالعات تطبیقی این شیوه در دنیا، اجرای پایلوت های تحقیقاتی، تکمیل سیاست ها و ضوابط اجرایی با نگاهی فراگیر به صنعت میگو و تدوین، تصحیح  وابلاغ ضوابط تولیدی و بهداشتی ویژه، اصلاح ابعاد استخرهای موجود، شیب بندی، تولید صادراتی، ایجاد نرسری، ارتقاء کیفی خوراک، تولید مولدین عاری و مقاوم به بیماری و حرارت، ارتقاء بازار مصرف داخلی، ضرورت حمایت از شرکت های دانش بنیان، اصلاح زیرساخت های انرژی و تقویت آنها، تصحیح ساختار مزارع قدیمی در حد امکان و ایجاد مزارع نوین، بهبود ژنتیکی و مدیریت بهینه مولدین میگو درکارگاه های تکثیر، اختصاص اعتبارات ویژه در ارتباط با صندوق کشاورزی، ارتقای کیفی خوراک ،پروبیوتیک ها و مواد کمک ایمنی میگو، اجرای مطالعات به روز در ارتباط با بازار و صادرات محصول میگو و بالاخره پیش بینی این شیوه در پنجره واحد دولت برای متقاضیان جدید ضرورت دارد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code