شنبه دوم تیر 1403 

برگزاری نشست تخصصی «توسعه دریا محور با رویکرد شیلاتی»

نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی توسعه دریا محور با رویکرد شیلاتی روز چهارشنبه، سی‌ام خرداد ماه با حضور مسئولان استانی و کشوری، اعضای هیأت علمی، متخصصین و فعالان این حوزه در سالن شهید چمران دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 1459 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مصطفی شریف روحانی قائم مقام موسسه در این نشست گفت: امروز ۱۷ درصد از غذای مردم جهان را آبزیان تشکیل می‌دهد و براساس پیش‌بینی فائو این آمار تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰ درصد ارتقا خواهد یافت.
شریف روحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 5/1 تریلیون تن از حجم معاملات جهانی از مسیر اقیانوس‌ها و دریاها صورت می‌گیرد افزود: در دنیا ۳۰۰ میلیون نفر به طور مستقیم در حوزه آبزیان اشتغال دارند و آبزیان به عنوان منبع اصلی پروتئین و ریزمغذی برای دو میلیارد انسان محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه کشور ایران دارای پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است گفت: در کشور، مراکز و سازمان‌های متعدد آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشکده‌ها، تشکل‌های صنفی، شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروهای متخصص انسانی وجود دارد که می‌توانند در حوزه اقتصاد دریامحور نقش بسزایی را ایفا نمایند.
قائم مقام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تصریح کرد: کشور ایران با دارا بودن ۴۰ درصد مرز آبی، براساس استانداردهای موجود به عنوان یک کشور دریایی محسوب می‌شود و از منظر ظرفیت‌های دریامحور در دنیا در بین ۱۸۴ کشور دارای رتبه ۴۰ بوده و نشان از ظرفیت قابل توجه کشور در این حوزه دارد.
مدیرکل صید سازمان شیلات ایران در ادامه این نشست با بیان اینکه سیاست‌های کلی توسعه دریامحور به عنوان یک افق جدید و الگویی نوین در توسعه فعالیت‌های دریایی مطرح است گفت: کشور ایران در بحث توسعه دریامحور پتانسیل‌های ارزشمندی را داراست که می‌تواند ایران را از سایر کشورها متمایز کند.
نادری افزود: براساس آمارهای رسمی، میزان برداشت آبزیان در کشور مقدار ۷۵۱ هزار تن است که ۲۰۰ هزار تن آن مربوط به صیدگاه‌های فراساحل است.
وی از ارزش تجارت آبزیان کشور به میزان ۶۵۰ میلیون دلار با سرانه 1/14 کیلوگرم در سال از عرضه آبزیان خبر داد و گفت: جایگاه تولیدات شیلاتی کشور در آسیا و غرب آسیا مناسب بوده و دارای رتبه ۱۲ در کل تولیدات شیلاتی، رتبه ۱۲ در صید آبزیان و رتبه ۱۷ در آبزی‌پروری در آسیا می‌باشد.
سپس مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری در این نشست با بیان اینکه استان گلستان به عنوان یکی از استان‌های مطرح کشور در بحث صید، صیادی و شیلات است گفت: این استان با توجه به فعالیت در حوزه پرورش آبزیان از جمله: ماهیان خاویاری و میگو و همچنین پرورش ماهی در قفس نقش موثری در اقتصاد دریامحور در کشور داشته است.
مهندس واثقی وجود گمرک، بنادر، راه‌آهن، کریدور شمال به جنوب و وجود منطقه آزاد در استان را از جمله ظرفیت‌های مناسبی دانست که می‌تواند حوزه اقتصاد دریامحور کشور را ارتقا بخشد.
وی سپس بر بهره‌مندی از ظرفیت متخصصین شیلاتی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در راستای توسعه اقتصاد دریامحور تأکید کرد.
در خاتمه پانل تخصصی بحث وبررسی موضوع توسعه دریامحور در استان گلستان با حضور محمود حافظیه، معاون پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، جدی مجری طرح قفس شیلات، جباری مدیر کل شیلات استان، ناعیدی معاون سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان گلستان و جمعی از اساتید دانشگاه گرگان برگزار و رویکرد توسعه دریامحور در استان مورد نقد وبررسی قرار گرفت.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code