سه شنبه هشتم خرداد 1403 

جلسه شورای راهبردی تحقیقات شیلات در خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد

جلسه شورای راهبردی تحقیقات شیلات در راستای اجرای سیاست‌های دانش‌محور و منطبق بر شرایط بومی، مأموریت‌ها و برنامه‌های اجرایی مرتبط، با مدیریت سازمان شیلات ایران تشکیل شد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 307 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط‌عمومی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، جلسه شورای راهبردی تحقیقات شیلات در راستای اجرای سیاست‌های دانش‌محور و منطبق بر شرایط بومی، مأموریت‌ها و برنامه‌های اجرایی مرتبط، با مدیریت سازمان شیلات ایران در دفتر وزیر جهاد کشاورزی تشکیل شد.
هدف از تشکیل این جلسه، لزوم افزایش ضریب نفوذ دانش در فعالیت‌های اجرایی ، با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان شیلاتی ، استفاده از علوم و فناوری‌های روزآمد ، افزایش امنیت غذایی و سرانه مصرف آبزیان در کشور، استفاده حداکثری از منابع موجود در وزارت جهاد کشاورزی در افزایش تولید، احصاء نیازهای پژوهشی زیربخش شیلات و تعریف پروژه‌های اثربخش برای دستیابی به اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی بوده است.
به منظور هماهنگی فعالیت های پژوهشی در راستای نیازهای بخش اجرا، شورای راهبردی تحقیقات شیلات در شهریور 1401 شکل گرفت که با تشکیل جلسات مستمر و کارگروه های تخصصی از موسسات پژوهشی عضو شامل پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری و دفتر امور اقتصادی سازمان تات تحت نظارت سازمان شیلات ایران و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، نیازهای تحقیقاتی سازمان اجرایی جمع آوری و در قالب اولویت های سه گانه تقسیم و در سال 1402 ضمن تصویب آیین‌نامه داخلی پیگیری برای جذب اعتبار اجرای اولویت‌های پژوهشی انجام شد. در مجموع، تعداد 12 جلسه شورای راهبردی، 13 جلسه کارگروه‌های تخصصی و یک جلسه کارگروه تلفیق و در مجموع 26 جلسه اصلی و فرعی با حضور 21 نفر اعضا شورا و 50 نفر اعضای کارگروه هادر این شورا برگزار شده است. همچنین در این جلسه، به اهمیت تامین اعتبار از طرف وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای پروژه های تحقیقاتی با اولویت اول تاکید شد.
 از دستاوردهای مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، که در این جلسه مطرح شد می توان به:
تولید سویه جدید پروبیوتیک تک سل پلاس برای میگو
تولید بذر واکسن بیماری حاصل از ویبریو هاروی در ماهی باس دریایی با همکاری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی
تجاری‌سازی محصولات تحقیقاتی فرآوری شده آبزیان مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان- بندر انزلی
تولید بذر واکسن بیماری حاصل از آئروموناس هیدروفیلا در کپور ماهیان پرورشی با همکاری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی
معرفی ماهی تاتا به صنعت آبزی‌پروری کشور فاز اول- استان‌های گیلان، گلستان و سیستان و بلوچستان اشاره کرد.
همچنین از دیگر دستاوردهای شاخص موسسه در سال گذشته
تولید 13000 جفت میگوی مولد به گزین شده و عاری از بیماری خاص SPF بر مبنای اصول ژنتیکی در سیستم گلخانه
معرفی میگوی کروما به صنعت آبزی‌پروری
تعیین سقف مجاز قابل برداشت و تقویم زمانی صید حلزون دریایی
دستیابی به دانش فنی تولید آنزیم لیپاز از اعماء و احشاء تون ماهیان
ساخت کیت مولتی پلکس بیماری لکه سفید میگو
تولید پلت غذایی ماهی آمور و بانک سیست جمعیت‌های مختلف آرتمیای کشور و 52 منطقه از جهان اشاره کرد.
یکی دیگر از دستاورد حائز اهمیت موسسه در سال گذشته تولید نشا جلبک تجاری اولوا بوده است. این در حالی است که؛ تولید بیش از 30 میلیون تن جلبک‌های دریایی در جهان به یکی از فرصت‌های اشتغال‌زایی پایدارتبدیل شده که ضمن درآمدزایی منشأ تولید بسیاری از ترکیبات فعال دارویی، بهداشتی، آرایشی، غذایی و... است؛ موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور طی دو سال تلاش با همکاری موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور دانش فنی تولید نشای جلبک Ulva fisciata را بومی نموده و دانش آن را در اختیار سازمان شیلات قرار داده است.
لازم به ذکر است؛ موسسه اقدامات موثری در حوزه تکثیر و پرورش ماهیان دریایی انجام داده که  برای اولین‌بار به سمع و نظر وزیر جهاد کشاورزی رسید.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code