به گزارش روابط عمومی پژوهشکده میگوی کشور_بوشهر، 18 بهمن ماه 1402، همزمان با دهه مبارک فجر، آئین رونمایی از محصول پروبیوتیک بومی، توسط تلاش محققان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با حضور سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر و رییس سازمـان تحقیقات، آموزش و ترویـج کشاورزي، محمود بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، باستین معاون اسـتاندار بوشهر، منفرد رییس سازمان جهاد کشاورزی، بابک قائدنیا، معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی، مریم میربخش رئیس بخش زیست فناوری موسسه، نوذر منفرد رئیس جهاد کشاورزی، هاشمی نماینده ولی‌فقیه در جهاد بوشهر، دشتی زاده رئیس مرکز تحقیقات، تنگستانی، مدیر کل دامپزشکی، مریم تاج آبادی ابراهیمی مدیر شرکت فن‌آور تک ژن، جمعی از مدیران شیلات استان و محققان این حوزه در سالن اجتماعات پژوهشکده برگزار شد.
نوذر منفرد، در گزارشی از فعالیت‌های جهاد کشاورزی استان بوشهر، به موارد متعددی از پروژه‌های شاخص سال جاری در حوزه‌های مختلف از جمله، صندوق‌های خرد روستایی، رشد کارآفرینی به ویژه زنان کارآفرین، جایگاه پژوهش و برنامه‌های مستمر ترویجی اشاره کرد.
 وی با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی استان در جهت رفع موانع تولید و توسعه دریا محور، تصریح کرد: سفر مجتبی خیام نکویی به بوشهر با توجه به همکاری ها، تحقیقات و تعاملات دوسویه جهاد و پژوهشکده، صورت گرفته است.   
در این جلسه، محمود  بهمنی، رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ضمن معرفی دستاوردهای این موسسه در حوزه میگو،  به تاریخچه تحقیقات میگو در ایران و پیشینه پژوهشکده میگوی کشور به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز تحقیقاتی جنوب پرداخت. بهمنی،  در بخشی از سخنان خود، گفت: در حال حاضر پژوهشکده میگوی کشور دارای تیمی کوچک و در عین حال قوی است و هم اکنون به عنوان مرکز مرجع، در تحقیقات این حوزه برای پنج استان پرورش دهنده میگو در سطح کشور همکاری می‌کند.
وی  به آمار تولیدات آبزی پروری جهانی، روند تولید میگوی پرورشی و نقش محصولات مختلف فن آورانه از جمله پروبیوتیک تک سل و تک سل پلاس اشاره کرد.
بهمنی تجربه موفق تولید محصول و تعاملات با شرکت دانش بنیان را به عنوان بخشی از سیاست های کارآمد توسعه پایدار صنعت پرورش آبزیان درکشور دانست.
مریم میربخش،  مجری توليد پروبيوتيک بومي مقاوم به شوری و رییس بخش زیست فناوری موسسه نیز دستيابي به دانش فني توليد انبوه پروبيوتيک باسيلوس واليسمورتيس آي اس 03 ( Bacillus vallismortis IS03) را گامی در جهت بهبود کیفیت آب مزارع پرورش میگو و موثر در عملکرد و راندمان اقتصادي توليد ميگوي سفيد غربي دانست.
 وی در معرفی این محصول گفت: ویژگی خاص باکتری باسیلوس والیسمورتیس آی اس 03، جداسازی شده از محیط زیست میگوهای پرورشی، توانایی انجام فرایند هتروتروفیک نیتریفیکاسیون، بهبود کیفیت آب استخرهای پرورش و مراکز تکثیر، قابلیت بالا در کاهش بار باکتریایی خانواده ویبریوناسه، پیشگیری از بیماری ویبریوزیس، افزایش مقاومت در برابر بیماری ها، قابلیت رشد، تولید متابولیت در شوری ppt15 الی ppt 55 و بالاتر و دمای 25 الی 40 درجه سانتیگراد است.
میربخش گفت: این محصول با توجه به قابلیت‌های مذکور، دارای سازگاری کامل با شرایط اکولوژیک بوده و برای بهبود کیفیت آب مزارع پرورش و به ویژه مراکز تکثیر میگو در شمال و جنوب کشور قابل استفاده است.
مریم تاج آبادی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان تک ژن زیست، به اهمیت و ضرورت توجه شرکت های دانش بنیان، اخذ مجوز و پروانه تولید از سازمان دامپزشکی کشور، فاز های مختلف  تولید نیمه صنعتی و صنعتی پرداخت و در ادامه به نتایج متعدد حاصل از پروژه‌های تحقیقاتی متنوع در زمینه پروبیوتیک، اشاره کرد.  
سیدمجتبی خیام نکویی پس از ارائه های فوق با قدردانی از زحمات انجام یافته حاضران، حسن انتخاب در اجرای این نشست را به جهت دعوت اقشار و فعالین عرصه‌های مختلف، در توسعه و تولید پایدار میگوی پرورشی تاثیر گزار دانست و تصریح کرد: چیدمان و ترکیب این جلسه به خوبی انجام شده و به عنوان موفقیتی برای پژوهشکده میگوی کشور و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور می‌تواند مسیر تحول موثری در آبزی پروری استان بوشهر را رقم بزند.
خیام نکویی رونمایی از محصول پروبیوتیک بومي مقاوم به شوری و محصولات متنوع دیگر را به عنوان اقدام ارزشمندی در مسیر پایداری صنعت پرورش میگو دانست و ضرورت رویکرد دانش بنیان در بخش کشاورزی به ویژه استان بوشهر را با توجه به موارد زیر الزامی دانست.
-    آگروتروریسم در بخش کشاورزی، لزوم هوشیاری در مدیریت چالش‌ها و اقدام کارآمد در زمان بیماریها.
-    توجه جدی به تهدیدات جهانی ناشی از روند افزایش تغییرات اقلیمی و در نظر گرفتن چالش جدی تاثیرات چشمگیر آن در تغییر سرزمین نیمه خشک ما به خشک.  
-    جایگاه هوش مصنوعی در عرصه های مختلف از جمله ذخایر.
-    پژوهشکده های فن‌آوری‌های نو و بیگ دیتا.
-    فراخوان‌های متنوع در مسیر حل چالش عرصه‌های مختلف و از جمله شیلات و آبزی پروری.
-    تاکید بر سیاست‌های حمایتی سازمان در رفع چالش‌های استانی از طریق توسعه تحقیقات و جذب نیروهای نخبه بومی.
-    تاکید و اعلام حمایت مجدد از دستاورهای دانش بنیان در سطح ملی.
-    راهبرد تحقیق، ترویج و اجرا.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code