به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سیدحسن جلیلی در گفتوگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اینکه یکی از ارکان توسعه دریا محور حوزه شیلات است افزود: توسعه شیلات منوط به توسعه فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات شیلاتی است که این نیز بهنوبه خود مستلزم ایجاد، تقویت و توسعه بازار آبزیان و محصولات شیلاتی است.
وی ادامه داد: برای توسعه بازار آبزیان دو مسیر در پیش رو داریم. یکی مسیرهای مربوط به فرهنگ سازی و افزایش تقاضا که برای تحقق این مهم باید روی تغییر علایق، سلایق، نوع تقاضا و نیز فرهنگ، در گروههای مختلف مصرفکنندگان، با توجه به گستردگی اقلیم و سرزمینی ایران کار کنیم که مردم نقاط کشور به مصرف فرآوردههای دریایی علاقمند شوند.
جلیلی گفت: این امر میتواند با تبلیغات، فرهنگسازی، آموزش و اقداماتی از این دست محقق شود.
وی تصریح کرد: راه دیگری که دستیابی به آن راحتتر نیز خواهد بود، طراحی و تولید محصولات، مطابق سلایق گروههای مختلف مصرفکنندگان است که به عنوان مثال: برای گروههای مختلف سنی، درآمدی، جغرافیای محل زندگی، شرایط زندگی شهری و کاشانهای و نظیر اینها، با ایجاد تنوع در طعم، شکل و بافت، محصولاتی را طراحی و فرموله کنیم.
رئیس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان افزود: بدیهی است که این کار مستلزم تنوع بخشی هرچه بیشتر به فرآوردههای آبزیان است تا جایی که بتواند پاسخگوی خواستهها و ترجیحات مصرفکننده باشد، طبیعتاً افزایش تقاضا، رغبت به سرمایهگذاری و جذب سرمایه را نیز بیشتر خواهد کرد و این باعث افزایش مزیت نسبی سرمایهگذاری در حوزه شیلات و رونق این بخش خواهد بود که از جمله: مباحث بسیار مهمی است که ما در بحث توسعه اقتصاد دریا محور در راستای تحقق اهداف سازمان شیلات ایران، برای توسعه اقتصاد شیلاتی کشور دنبال میکنیم.