به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور_ تنکابن، مسعود کوشا، عضو هیأت علمی گروه تکثیر و پرورش این مرکز اقدام به برگزاری سخنرانی علمی با عنوان " اهمیت استفاده از ریز جلبک ها در تغذیه آبزیان " کرد. در این سخنرانی که با حضور محققان و کارشناسان مرکز برگزار گردید موارد ذیل ارائه شد:
ریز جلبک ها دارای ترکیب متعادلی از آمینو اسید، چربی و کربوهیدرات و نیز منبع خوبی از مواد معدنی، ویتامین ها و رنگدانه های طبیعی هستند و اثرات مثبت آنها بر روی پارامترهای رشد، تولید مثل، رنگ و کیفیت فیله، افزایش ایمنی و مقابله با آلودگی و عوامل بیماری زا در ماهیان و سخت پوستان زیادی گزارش شده است.
با این وجود استفاده از ریز جلبک ها در خوراک آبزیان، خوش خوراکی جیره را تا حدی کاهش می دهد که می توان با افزودن مواد جاذب و محرک های شیمیایی حسی این مشکل را کم کرد. در حال حاضر، اصلی ترین مانع در استفاده از ریز جلبک ها به عنوان خوراک آبزیان، هزینه بالای تولید آنها است. راهکارهای جدید ارائه شده از سوی محققان مختلف برای کاهش هزینه های تولید ریز جلبک ها عبارتند از: 1) استفاده از محیط کشت های ارزان مانند: پساب های آبزی پروری یا خانگی در سیستم پرورش باز آبشار لایه نازک (Thin-Layer Cascade) است. در این روش، حداکثر راندمان تولید بین 30 تا 40 گرم در لیتر و حداقل هزینه تولید حدود ۰/۵ دلار برکیلوگرم برآورد شده است. 2) استفاده از فتو بیوراکتورهای صفحه تخت (Flat-Panel)، به عنوان کارآمدترین سیستم پرورش بسته در شرایط اتوتروف (Autotroph) (در حضور نور و دی اکسیدکربن) برای تولید خالص ریز جلبک ها در جهان است. در این روش، حداکثر راندمان تولید بین 20 تا 30 گرم در لیتر و حداقل هزینه تولید حدود 5/3 دلار به ازای هر کیلوگرم ریز جلبک برآورد شده است. 3) بکارگیری سیستم پرورش هتروتروف (Heterotroph) برای تولید ریز جلبک ها در دستگاه فرمانتور و در شرایط تاریکی است. در این روش، حداکثر راندمان تولید بین 50 تا 200 گرم در لیتر و حداقل هزینه تولید حدود 1 دلار به ازای هر کیلوگرم ریز جلبک شده است. آخرین تحقیقات، تولید میکسوتروفیک (Mixotrophic) (ترکیب دو روش اتوتروفیک و هتروتروفیک) را به عنوان پربازده ترین روش برای تولید زیست توده ریز جلبک ها و همچنین ترکیبات ارزشمند آنها مثل روغن و رنگدانه پیشنهاد شده است. به طور کلی، پیشرفت های جدید و تداوم تحقیقات در زمینه روش های تولید ارزان ریز جلبک ها، زمینه ساز استفاده از آنها به عنوان یک منبع غذایی ارزشمند، پایدار و دوستدار محیط زیست در تغذیه آبزیان و آبزی پروری پایدار در آینده نزدیک خواهد بود.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code