به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر_ ساری، جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان با حضور خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تات، معاون رئیس و دبیر کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی، رئیس و معاون پژوهشی پژوهشکده، رئیس و معاونین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان، رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری، روسای ادارات استانی و اعضای شورای تات مازندران در سالن اجتماعات دانشگاه برگزار شد.
رئیس سازمان در سخنان خود گفت: یکی از مؤلفه های راهبرد کلان کشاورزی استفاده از مجموعه ظرفیت های کشاورزی در استان است که بایستی با تعامل مشترک بین دانشگاه و مراکز پژوهشی باشد.
وی با اشاره به اینکه امکانات سازمان برای همکاران مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کل کشور است، افزود: یک درصد اعتبارات پژوهشی بخش کشاورزی استان باید در اختیار شورای تحقیقات کشاورزی باشد.
خیام نکویی ادامه داد: در حوزه شیلات یازده پژوهشکده در کشور داریم که ظرفیت های پژوهشی آنها باید مورد توجه قرار گیرد.
دبیر شورا و رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران نیز در سخنان خود گفت: با وجود اینکه مراکز تحقیقاتی برای تمامی معضلات و مسائل بخش کشاورزی استان پاسخ مناسب دارند اما به دلیل پایین بودن ضریب نفوذ دانش، در بسیاری از موارد این یافته‌ها در سطح بهره‌بردار اجرایی و عملیاتی  نمی شود و عدم رعایت نکات فنی توسط کشاورزان یکی از دلایل مهم کاهش بهره‌وری است.
همچنین، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، به ارایه طرح  تحت عنوان "بررسی و ارزیابی ارتقای بهره وری آب در تولید ماهیان خاویاری در سامانه بازچرخشی" پرداخت که با کمک محققین پژوهشکده اکولوژی دریای خزر و به  پیشنهاد بخش خصوصی در شهرستان سیمرغ اجرا خواهد شد.
حسین پور گفت: در این پروژه ذخیره سازی گوشت خاویاری که ۱۵ کیلوگرم در مترمکعب است به ۵۰ کیلوگرم در مترمکعب افزایش خواهد یافت.
وی بیان داشت: اجرای این طرح ارتقای بهره وری آب و افزایش راندمان تولید را به دنبال خواهد داشت  که با توجه به کمبود آب در سال های اخیر، اجرای این طرح کمک شایانی به جلوگیری از هدر رفتن آب کرده و از سیستم سنتی آبیاری به سمت سیستم مکانیزه خواهیم رفت.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code