یک شنبه سوم دی 1402 

افتتاح هفتمین کنگره تحقیقات شیلات و آبزیان / یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تن میزان تولید محصولات شیلاتی در کشور

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی میزان تولید محصولات شیلاتی را یک میلیون و 350هزار تن عنوان کرد و گفت: بخش شیلات کشور نیازمند سرمایه گذاری بیشتری است.
اخبار مهم سایت | بازدید: 274 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، حسین جعفری، معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم افتتاح هفتمین کنگره تحقیقات شیلات و آبزیان که توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برگزار شد با تأکید بر نقش شیلات در توسعه کشاورزی، ورود محققان، پژوهشگران و اساتید رشته‌های مختلف کشاورزی برای حل بحران‌های مربوط به تأمین امنیت غذایی را ضروری قلمداد کرد.
معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به کمبود آب و از بین رفتن منابع پایه و مشکلات ایجاد شده برای بخش تولید اشاره کرد و گفت: به ‌موازات این کاهش منابع، تقاضا برای تأمین غذا افزایش‌ یافته است؛ بنابراین ورود محققان، پژوهشگران و اساتید رشته‌های مختلف کشاورزی برای حل بحران‌های مربوط به تأمین امنیت غذایی، بسیار ضروری است.
 وی افزود: شیلات، یکی از مهم‌ترین بخش‌های کشاورزی کشور است که در سبد سلامت غذایی اکثر ممالک گنجانده‌ شده است؛ اما کمبود سرمایه‌گذاری در این بخش، کمی مسیر را برای رسیدن به اهداف تعیین‌ شده سخت می‌کند.
جعفری گفت: استفاده از ظرفیت دریاها و صید، یکی از راه‌های بالا بردن تولیدات شیلاتی است ولی به دلیل کمبود ذخایر نمی‌توان آن را توسعه داد.
به همین دلیل، توجه به آبزی‌پروری بسیار مهم است و قابلیت تأمین نیازها را دارد.
وی ادامه داد: توجه به گونه‌های مختلف آبزی، استفاده از آب‌های ساحلی، بهره‌ برداری از توان محققان و پژوهشگران و نیز افزایش ارتباطات علمی بین‌المللی، از راهکارهای مؤثر در افزایش تولید در آبزی‌پروری است.
جعفری میزان تولید محصولات شیلاتی را یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تن دانست و عنوان کرد: در حال حاضر ۶۰۰ هزار تن از این مقدار مربوط به آبزی‌پروری است.
تشکیل شورای تحقیقات شیلات در سال گذشته
محمود بهمنی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و رییس کنگره نیز با اشاره به تشکیل شورای تحقیقات شیلات در سال گذشته گفت: این کنگره در راستای تحقق اهداف تحقیقات شیلاتی است که امید می‌رود بتواند دریچه جدیدی از موضوعات پژوهشی و نیز راهکارهای حل مشکلات را ارائه کند.
دریچه جدیدی از موضوعات پژوهشی
وی شبکه تحقیقات شیلات کشور را متشکل از ۱۳ مرکز و پژوهشکده در استان‌های مختلف کشور دانست و تأکید کرد: تحقیقات شیلات کشور با سابقه ۱۰۴ ساله‌ای که دارد، بسیاری از مشکلات و مسائل مربوط به این حوزه را حل کرده است که امیدواریم این کنگره بتواند در راستای تقویت هرچه بیشتر تحقیقات علوم شیلاتی حرکت کند.
10 درصد اقتصاد کشاورزی، مربوط به حوزه شیلات
 رئیس سازمان شیلات ایران نیز در مراسم افتتاح هفتمین کنگره تحقیقات شیلات و آبزیان گفت: پویاترین بخش کشاورزی، بخش شیلات است که با ضریب رشد ۸ درصدی، توانسته سهم قابل‌توجهی در تأمین امنیت غذایی داشته باشد.
سید حسین حسینی، با ابراز خرسندی از ترکیب مقالات ارائه‌ شده در کنگره افزود: نقش‌آفرینی شیلات در امنیت غذایی بر کسی پوشیده نیست و به‌موازات آن، اهداف بالادستی وظیفه شیلات را دوچندان می‌کند چراکه شیلات از ایجاد تمدن تا ثقلیت جمعیت و تأمین غذا تأثیرگذار است. وی با اشاره به اینکه به‌جز تکیه‌ بر دانش و پژوهش، نمی‌توان فعالیت‌ها را پیش برد بیان کرد: اگر به دنبال پایداری در تولید غذا هستیم، نباید از تحقیقات، علم و پژوهش غافل بمانیم.
ارائه ایده برای بیش از ۷۰ نیاز حوزه شیلات
 حسینی با بیان این که اگرچه شیلات سهم یک‌ درصدی در تولید محصولات کشاورزی دارد، اما ۱۰ درصد اقتصاد کشاورزی، مربوط به این حوزه است، ادامه داد: با تأکید بر ضرورت هدفمند کردن بحث‌های تحقیقاتی بر اساس نیاز صنعت باید بر مبنای مسئله یابی و مسئله محوری، حرکت کنیم. در همین راستا نیازهای صنعت در شورای راهبردی تحقیقات شیلات، احصا شد که درنتیجه آن بیش از ۷۰ نیاز مطرح شد که به ازای آن ایده‌های مختلفی نیز به دست آمد. حسینی وضعیت تولید دانش در کشور را بسیار مطلوب دانست و گفت: با این‌حال نفوذ دانش، بحث دیگری است که ارتباط با بهره‌بردار و تحقیقات، از مهم‌ترین الزامات آن است. رئیس سازمان شیلات ایران افزود: اگر می‌خواهیم شیلات را به سمت دریاها ببریم، باید از موضوعات مختلف و چندوجهی شیلات و ظرفیت‌های علمی این حوزه استفاده کنیم. موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در این موضوع پیشتاز است و تاکنون توانسته محققان قابل و توانمندی را به جامعه شیلاتی عرضه کند و در این میان سازمان شیلات ایران هیچ وظیفه‌ای جز ترویج و دانش‌بنیان کردن این بخش ندارد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code