به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان_ بندرعباس، عملیات نمونه برداری سومین گشت پروژه بررسی پارامترهای کیفی آب در سواحل دریافت کننده و پساب تصفیه خانه شهر بندرعباس توسط مجری پروژه غلامعلی اکبرزاده انجام شد. این پروژه در قالب قراداد برون سازمان مابین شرکت تامین توسعه زیر ساخت و پژوهشکده در حال اجرا می باشد. ورود فاضلاب شهری و صنعتی یا کشاورزی از طریق خورها و لوله های فاضلاب و همچنین تخلیه فاضلاب کشتی های تجاری و شناورهای صیادی در سواحل شهر بندرعباس از اصلی ترین عوامل افت کیفی محیط ساحلی است که خسارت های متنوع اقتصادی_ اجتماعی را بر ساکنین این ناحیه تحمیل می کند. نبود شبکه جمع آوری فاضلاب در برخی از مناطق شهر بندرعباس نه تنها موجب آلودگی آب دریا شده است، بلکه به علت ایجاد بوی تعفن در محل های ریزش پساب سلامت مردم شهر را نیز در معرض تهدید قرارداده است. به نظر می رسد که در حال حاضر غلظت برخی از شاخص های آلایندگی مربوط به فاضلاب شهری از طریق کانال خروجی خور گورسوزان (در نتیجه ترکیب با حجم زیادی از فاضلاب تصفیه نشده از طریق آبراه های فرعی) با افزایش چند برابری غلظت آلایندگی وارد آب های ساحلی می شوند. در تحقیق حاضر با توجه به مشکل موجود در سواحل بندر عباس سعی خواهد شد که پس از اتمام عملیات اجرایی پروژه و ارایه گزارش نهایی به سوالات یا فرضیات زیر پاسخ داده شود:
1- آیا کیفیت پساب شهری تصفیه شده از تصفیه خانه شهر بندرعباس و فاضلاب ورودی به آب های ساحلی در شرایط استاندارد های زیست محیطی قرار دارد؟  
2- آیا ورود فاضلاب شهری از دهانه خور گورسوزان باعث کاهش کیفیت آبهای ساحلی شهر بندرعباس گردیده است؟
جهت اجرای این پروژه 15 ایستگاه شامل: 3 ایستگاه در کانال خور گورسوزان و 12 ایستگاه در آ ب های ساحلی شهر بندر عباس انتخاب و عملیات نمونه برداری با استفاده از قایق موتوری انجام شد. نمونه برداری از آب با استفاده از بطری نمونه بردار نسکین و رسوب با استفاده از دستگاه وان وین گراپ انجام شد. نمونه برداری از آب برای سنجش و تعیین میزان مواد مغذی (نیترات، نیتریت، فسفات، سیلیکات و آمونیاک کل) BOD, COD, دترجنت، کل کلیفرم (Total Coliform) و کلیفرم مدفوعی (Fecal Coliform)، کلروفیل a مواد جامد معلق کل (TSS) و فیتو پلانکتون به عمل آمد. برداشت رسوب جهت بررسی ماکروبنتوز و غلظت فلزات سنگین مورد مطالعه در هر ایستگاه با استفاده از گراب با سطح مقطع 0.04 متر مربع صورت گرفت.
تاکنون عملیات میدانی پروژه در فصل های بهار و تابستان و پاییز انجام شده است.
برخی از پارامتر ها مانند، دمای آب، pH، شوری، اکسیژن محلول، TDSو هدایت الکتریکی با استفاده از دستگاه مولتی پارامتر در محل ثبت گردید.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code