دوشنبه سیزدهم آذر 1402 

سخنرانی رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران

حسین هوشمند، به مناسبت هفته پژوهش در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران از "تحقیقات و توسعه تکثیر و پرورش ماهیان دریایی در خوزستان" گفت.
اخبار مهم سایت | بازدید: 139 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور_ اهواز، حسین هوشمند، رئیس پژوهشکده، به مناسبت هفته پژوهش در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران در ۱۲ آذر سال جاری سخنرانی با عنوان "تحقیقات و توسعه تکثیر و پرورش ماهیان دریایی در خوزستان" چنین بیان کرد: به معرفی ایستگاه و جایگاه آن در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور پرداخت و افزود: خوزستان دارای پتانسیل های ویژه آبزی پروری به دلیل دسترسی به منابع آبی دریایی و لب شور و همچنین حضور کارشناسان و نیروهای متخصص و خبره در این زمینه است. وی بحرکان در هندیجان را مناسب ترین مکان برای پرورش در قفس خواند و دستیابی به بیوتکنیک تکثیر و پرورش گونه های صبیتی، شانک و هامور که از سه دهه پیش در ایستگاه آغاز شده است را از دستاوردهای ملموس در صنعت پرورش ماهیان دریایی در ایران برشمرد. رئیس پژوهشکده از معرفی ماهی باس دریایی آسیایی به ایستگاه از هفت سال پیش گفت و انجام تحقیقات مختلف بر آن شامل: مولدسازی، دستیابی به بیوتکنیک تکثیر، تولید واکسن ماهیان دریایی، بررسی تنوع ژنتیکی بانک ژن، اثرات محرک های ایمنی در این گونه، پرورش آن در آبهای نامتعارف و برنامه های مختلف آموزش و ترویج را از دیگر دستاوردهای ایستگاه برشمرد.
در پایان سخنرانی وی از آنچه پژوهشکده در سال های اخیر در زمینه ماهیان گرمابی به دست آورده است از جمله: اصلاح نژاد کپور معمولی، واکسن آئروموناس، استفاده از کنجاله دانه های روغنی و معرفی کپورماهیان هندی گفت.
گفتنی است، برنامه هفته پژوهش در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران به صورت نشست تخصصی با حضور مدیران شیلات، دامپزشکی و دانشگاه برگزار شد و در پایان، نشست که با پرسش و پاسخ حضار همراه بود، هوشمند خواستار این موضوع شد که با توجه به تایید بروز بیماری KHV و اولویت راهبردی شورای دامپزشکی، خروجی این نشست با هم افزایی ارگان های تحقیقاتی، اجرایی و دانشگاه و پیگیری آنها در بحث بیماری KHV پایش و دستیابی به واکسن باشد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code