به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، نشست تخصصی بخش اکولوژی پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نهم آبان ماه 1402 با هدف هماهنگی بیشتر در اجرای پروژه های مشترک برگزار شد.
محمود بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز در این نشست به اهمیت نگرش اکوسیستمی و نقش آن در اثربخشی فعالیت های پژوهشی اشاره و خواستار پرداختن به موضوعاتی نظیر تغییرات اقلیمی و اثرات آن بر منابع آبزیان شد.
وی در ادامه تشکیل شبکه متخصصان اکولوژی دریایی کشور با مشارکت محققان موسسه و دانشگاه ها را یکی از موارد مهم دانسته و خواستار هدایت طرح های تحقیقاتی اکولوژی به موضوعات بین بخشی شد.
مرتضوی رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان هدف از اجرای این نشست را هم افزایی و هماهنگی بیشتر در اجرای پروژه های پژوهشی عنوان کرد.
سراجی رییس بخش اکولوژی بندرعباس نیز به ارائه معرفی طرح ها و پروژه ها و قراردادهای پژوهشی جاری، تجهیزات و امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی و پرسنل شاغل در بخش پرداخت و گفت: 95 درصد پروژه های در دست اجرای بخش سفارش محور است.
وی افزود: تعداد آزمون های زیستی و غیر زیستی انجام شده در 6 ماهه اول 1402 توسط بخش اکولوژی به تعداد 116 آزمایش و تعداد مقالات منتشر شده از بخش را 3 مقاله به زبان انگلیسی و 5 مقاله فارسی بوده است.
وی در بخش همکاری برون سازمانی، همکاری با ادارات کل شیلات و محیط زیست استان، بنادر و کشتیرانی و همکاری در اجرای پایان نامه های دانشجویی را از دیگر اقدامات انجام شده بخش اعلام کرد.
سراجی ادامه داد: کمبود نیروی انسانی یکی از مهمترین چالش های بخش است، بیش از 60 درصد همکاران شاغل در بخش دارای سابقه خدمت بالای 25 سال دارند.
سراجی کمبود شناور تحقیقاتی، وسیله نقلیه مناسب، هزینه سرسام آور تعمیر لوازم و تجهیزات مستهلک، نیاز به ایجاد بانک اطلاعاتی پارامترهای زیستی و غیر زیستی مستمر، ایجاد ارتباط مفید با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان، استفاده از ظرفیت صنایع ساحلی در تامین بخشی از هزینه های تحقیقاتی و هماهنگی و به کارگیری راهکارهای جلوگیری از موازی کاری توسط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در بحث اکولوژی و آلودگی دریا را نیز از چالش های پیش رو برشمرد.
وی خواستار راه اندازی بخش خدمات آزمایشگاهی، تشکیل کارگروه اکولوژیک جنوب کشور و تشکیل چنین جلسات مجازی یا حضوری را حداقل در طول سال شد.
در ادامه روسای بخش های اکولوژی پژوهشکده های خوزستان و بوشهر و همچنین مرکز تحقیقات آبهای دور چابهار، پتانسیل های موجود و چالشها و مشکلات بخش خود را بیان کردند.
در پایان مقرر شد جمع بندی نهایی و کلی پس از ادامه نشست در روز چهارشنبه دهم آبان ماه اتخاذ شود.
گفتنی است، این نشست که با پیشنهاد و هماهنگی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان و همکاری ستاد موسسه به صورت مجازی برگزار شد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code