به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، شنبه مورخ 6 آبان 1402 نشست تخصصی به میزبانی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان در راستای توسعه صنعت فرآوری در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان قطب تولید ماهی سردآبی کشور و همکاری های مشترک پژوهشی - آموزشی با حضور مدیران اجرایی، پژوهشی و صاحبان صنایع شیلاتی این استان برگزار شد.
ابتدای نشست، محمود حافظیه معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ضمن توضیحاتی در ارتباط با اقتصاد و اولویت های شیلاتی و رشد و توسعه شیلات در دنیا، وضعیت ذخایر آب های شیرین و دریایی ایران، آمار صید و پرورش مزارع سردآبی و گرمابی کشور، صنعت فرآوری آبزیان را به عنوان زنجیره اصلی چرخه شیلات دانست. وی، بر اهمیت منابع زائدات مراکز فرآوری آبزیان به دلیل داشتن پروتئین بالا برای تولید محصولات با ارزش افزوده تاکید کرد و ادامه داد: بیوسیلاژ از جمله محصولاتی است که بدون دخالت فرآیندهای شیمیایی به دست می آید و دارای حداکثر پروتئین و اسیدهای آمینه است و توسعه صنعت آن می تواند ضمن کاهش پساب موجب اشتغال زایی وکاهش واردات پودر ماهی شود.
حافظیه، حفظ بهداشت، کیفیت و قابل دسترس بودن محصولات دریایی در شرایط بحرانی را از فواید فرآوری آبزیان بر شمرد و افزود: واکسیناسیون در حوزه بهداشت و بیماریهای آبزیان به عنوان یکی از حوزه هایی است که موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بر آن تمرکز داشته و دارای دانش فنی واکسن بیماری های گوناگون آبزیان است. وی، همچنین آمادگی موسسه را برای واگذاری دانش فنی واکسن و تولید و تکثیر مولدین ماهی آزاد به بخش خصوصی اعلام کرد.
تغییر نگاه آبزی پروری سنتی به آبزی پروری مدرن و صنعتی با بهره گیری از برخی تکنولوژی ها، ورود به استان ها و برگزاری نشست های تخصصی با استانداری ها و سازمان جهاد کشاورزی استان های مربوطه و مذاکره با اعضای تخصصی موسسه به منظور رشد روابط، توسعه انعقاد تفاهم نامه ها و همکاری های پژوهشی آموزشی، از دیگر موضوعاتی بود که حافظیه به آنها پرداخت.
سپس سید حسن جلیلی سرپرست مرکز، گفت: خدمات علمی و فنی قابل ارائه، محصولات قابل تجاری سازی، دانش فنی و دستاوردهای تحقیقاتی، از مهمترین فعالیت های مرکز به شمار می رود.
وی، همچنین محورهای تخصصی فعالیت مرکز را در سه محور پژوهشی بهبود هندلینگ و حفظ کیفیت آبزیان، تنوع بخشی و ارتقای بازارپسندی محصولات آبزیان معرفی کرد و به استخراج ترکیبات فراسودمند و زیست‌فعال و تولید محصولات باارزش‌افزوده بالا از منابع شیلاتی و تاثیر هر یک از این محورها بر کاهش قیمت محصول نهایی اشاره کرد.
وی، تولید مشارکتی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و شرکت الماس آدرین پارس را مسیری جهت بهبود بستر اجرایی دستاوردهای پژوهشی در زمینه تنوع بخشی غذاهای دریایی و بهره برداری بهینه از منابع شیلاتی کشور دانست.
جلیلی، در ادامه به برخی چالش های توسعه شیلات کشور اشاره کرد و در صنایع تبدیلی کشاورزی، خرد بودن و فقدان زنجیره ارزش و لجستیک برای آبزیان را به عنوان اهم چالش ها نام برد. وی با تاکید بر توانمندیهای مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، آمادگی مرکز را برای تبادل تجارب و آموزش در حوزه فرآوری آبزیان و واگذاری دانش فنی و انعقاد تفاهم نامه های مشترک علمی آموزشی و توسعه روابط دوجانبه در پیشبرد اهداف مشترک موثر در استان چهارمحال و بختیاری اعلام داشت.
همچنین، صیاد بورانی رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی، ضمن ارائه گزارشی از تاریخچه، امکانات آزمایشگاهی، ظرفیت نیروی انسانی، مهمترین دستاوردهای شاخص پژوهشکده، خدمات دهی، دستیابی به دانش فنی کیت های تشخیص، برای تعاملات، انتقال تجارب و همکاری های مشترک با استان چهارمحال و بختیاری اعلام آمادگی کرد.
برزگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، در ادامه نشست، به موضوعاتی مانند ظرفیت تولیدات شیلاتی استان، نهاده های کارخانجات خوراک آبزیان، آمار واحدهای فرآوری و بسته بندی در حال فعالیت استان و بازار مصرف آبزیان پرداخت.
وی، افزود: سهم استان چهارمحال و بختیاری از تولید خوراک آبزیان کشور ۷۰ درصد بوده و با داشتن ظرفیت های شیلاتی توانسته به عنوان قطب نخست تولید ماهیان سردآبی در کشور باشد. همچنین توسعه صادرات و فرآوری آبزیان در کل زنجیره شیلاتی استان از موضوعات در دستور کار است و کد گذاری آیسیک (ISIC) به صورت مجزا برای صنعت فرآوری و خوراک از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین از تعاملات مشترک با مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان برای همکاری‌های علمی و توسعه صنعت فرآوری آبزیان استان استقبال می شود. همچنین حبیبیان مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، از فراخوان برگزاری سومین جشنواره طبخ آبزیان خبر داد و از مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان به عنوان هسته فرآوری آبزیان کشور یاد کرد و گفت: از این مرکز دعوت می شود به منظور مشارکت و برگزاری کارگاه های آموزشی و ترویجی و به نمایش گذاشتن سفره شیلاتی در این جشنواره حضور باید.
در پایان نشست هریک از سرمایه گذاران و اعضای صاحبان صنایع شیلاتی استان چهارمحال و بختیاری حاضر در نشست معرفی شدند و حوزه فعالیت آنها در زمینه های تکثیر و پرورش، تولید خوراک دام و طیور و آبزیان، صادرات، تعاملات بین المللی شرح داده شد و نقطه نظرات خود را جهت پیشبرد اهداف ارائه کردند.
در حاشیه این نشست، از پتانسیل‌های آزمایشگاهی موجود در مرکز، امکانات، تجهیزات و محصولات خط تولید شرکت الماس آدرین پارس بازدید به عمل آمد.

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code