به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر-ساری، روز پنجشنبه، جلسه کارگروه پژوهشی به مناسبت نکوداشت هفته پدافند غير عامل در سالن کنفرانس اداره کل شیلات استان مازندران برگزار شد. در این جلسه  محمدعلی افرائی به عنوان نماینده پژوهشکده حضور داشت و در خصوص تهدیدات زیستی در آبزی پروری و اثرات آن بر گروه های زیستی در دریای خزر صحبت کرد. وی، همچنین در مورد پدافند غیرعامل، بیوتروریسم در آبزی پروری و اثرات آن در امنیت غذایی  و ایمنی زیستی افراد جامعه، ورود برخی گونه های مهاجم و غیربومی به صورت تصادفی و یا ناخواسته در دریای خزر به عنوان تهدیدات بیولوژیک و خسارت وارده به جوامع صیادی پرداخت.
افرائی، گفت: حضور گونه شانه دار خوار Beroe ovata  در دریای خزر به عنوان تهدیدات زیستی و اثرات احتمالی آن بر روی گروه های زیستی مشخص نیست، بنابراین برای آگاهی از وضعیت اکوسیستم دریای خزر نیاز به پایش مستمر به عنوان یک پروژه حاکمیتی ضروری است.
وی با تاکید بر لزوم اجرای گشت های تحقیقاتی مشترک با کشورهای حاشیه دریای خزر در خصوص ذخایر ماهیان اقتصادی، افزود: نظارت دقیق در واردات بچه ماهیان و یا تخم های چشم زده به کشور، نظارت درست و دقیق در موضوع آبزی پروری با گونه های غیربومی قبل از ورود گونه، نظارت دقیق توسط کارشناسان شیلات در حمل و نقل بچه ماهیان پرورشی جهت ماهیدار کردن پشت سدها و آبندان ها و استمرار همکاری با بنادر و کشتی رانی در خصوص بررسی آب توازن کشتی ها برای جلوگیری از ورود گونه های غیربومی، از اولویت هایی است که باید آنها را جدی گرفت.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code