به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر_ ساری، در ادامه سفر دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر به مازندران جلسه هم اندیشی دستگاه های مرتبط با دریای خزر با حضور استاندار مازندران در دفتر کار وی برگزار شد. دکتر فضلی، رئیس بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر آبزیان به عنوان نماینده پژوهشکده در این جلسه شرکت داشت. استاندار در ابتدای این نشست گفت: چالش‌های زیست ‌محیطی که دریای خزر را تهدید می‌کند و اهمیتی که این دریا برای منطقه دارد، ضرورت راه‌اندازی کارگروه زیست‌ محیطی کشورهای حاشیه دریای خزر را ایجاب می کند. خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان و پهنه آبی مهم برای کشورهای همسایه به توجه بیشتری نیاز دارد.
 حسینی‌پور همچنین از برنامه‌ریزی برای ازسرگیری فعالیت کشتی تحقیقاتی در دریای خزر خبر داد و گفت: با توجه به ضرورت انجام مطالعات میدانی درباره شرایط زیست‌محیطی و آلودگی‌های دریای خزر، به‌زودی کشتی تحقیقاتی گیلان که متعلق به پژوهشکده اکولوژی دریای خزر است بازسازی می‌شود تا بتواند همه مسائل مربوط به دریای خزر از جمله سنجش میزان آلودگی آب دریا در نواحی مختلف را پایش و رصد کند.
در همین زمینه فضلی گفت: فعالیت و اثر بخشی کشتی گیلان مختص استان مازندران نیست و دامنه مطالعات انجام شده توسط این شناور از غرب تا شرق دریای خزر و اعماق مختلف دریای خزر است که نتایج آن هم برای سه استان شمالی مهم بوده و هم در بحث بین المللی در مجامع مختلف از جمله کمیسون منابع زنده که توسط کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار می شود قابل ارائه و استناد است و همین موضوع حضور این کشتی در دریای خزر را از نظر استراتژیکی بسیار قابل اهمیت می کند، لذا تلاش و توجه بیشتری برای تامین اعتبار بازسازی و شروع گشت های دریایی باید صورت گیرد.
 در ادامه جلسه دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر افزود: طی سال‌ها و دهه‌های گذشته گام‌های زیادی در زمینه مسائل محیط زیستی دریای خزر توسط کشورهای همسایه این دریا برداشته شده که تحقق اهداف این اسناد به پیگیری‌های مستمر نیاز دارد اما متاسفانه دبیرخانه‌ای برای پیگیری این تفاهم نامه‌ها و مصوبات در منطقه مستقر نشده است. باید این دبیرخانه فعال شود و رصد و پایش زیست محیطی دریای خزر را با جدیت دنبال کند.
 جهانگیری در ادامه گفت: تصمیم بر آن است تا در آذرماه سال جاری جلسه ای با حضور مسئولین سه استان شمالی برگزار شود تا به صورت کاملتر به بررسی مسائل محیط زیستی دریای خزر و همچنین زمینه حمل و نقل دریایی کالا به کشورهای حاشیه خزر پرداخته شود.

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code