به گزارش روابط عمومی انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری، وبینار علمی با عنوان " استفاده از پساب ماهیان خاویاری در تغذیه کرم پرتار نرئیس " توسط ذبیح اله پژند، عضو هیأت علمی انستیتو در سامانه ویدئو کنفرانس شبکه دانش کشاورزی (شاک) برگزار شد.
 وی با تاکید بر اهمیت کاهش بار آلودگی ناشی از مواد آلی و غیر آلی در آبزی پروری و تولید همزمان محصول فرعی در پرورش تصریح کرد: ورودی اصلی مواد آلی در اکثر سیستم های پرورش ماهی، تغذیه ماهی است که بخشی از آن به زیست توده ماهی تبدیل شده و بخشی نیز به شکل مواد آلی معلق جامد یا محلول مثل کربن، فسفر و نیتروژن حاصل از مواد زائد غذایی، مدفوع و نیز دفع از طریق آبشش ها و کلیه ها وارد محیط می شود.
 وی افزود پساب حاصل از پرورش فیل ماهی به عنوان یک جیره غذایی مناسب می تواند مورد استفاده کرم نرئیس قرار گیرد که یک راه حل پایدار برای کاهش مشکل آلودگی حاصل از مواد آلی می باشد. عضو هیأت علمی انستیتو همچنین مطالبی را در خصوص استفاده از غذاهای طبیعی و تازه بیان کرد و خاطرنشان کرد: این غذاها نسبت به غذاهای فرموله شده ارزش بیشتری در تولید لاروهای با کیفیت تر دارد که یکی از غذاهای زنده ای که ارزش غذایی زیادی دارد کرم نرئیس بوده و مطالعات نشان داده است که کرم نرئیس در رشد و بازماندگی بچه ماهیان خاویاری در زمان عادت دهی آنها به غذای کنسانتره و همچنین به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب غیر اشباع بلند زنجیره (HUFA) و وجود هورمون پروستاگلاندین در تحریک رسیدگی تخمدان میگو نقش دارد.
 شایان ذکر است در این وبینار تخصصی بیش از 50 نفر از محققین، کارشناسان، اعضای هیأت علمی و بهره برداران شیلاتی و آبزی پروری ماهیان خاویاری از مراکز تحقیقاتی و بخش های خصوصی سراسر کشور حضور داشتن
د.  

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code