به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در جلسه ستادی این موسسه که با حضور رئیس و معاونان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، خیام نکویی، با اشاره به اینکه جلسات ستادی، ایده جدیدی است که به ارزیابی عملکرد موسسات زیرمجموعه می پردازد، گفت: مجموعه تات، اگرچه نقشی بی بدیل در کشاورزی کشور دارد، اما بخش قابل توجهی از این فعالیت ها مشهود نیست. به همین دلیل ضرورت دارد قابلیت های سازمانی را معرفی کنیم.
وی، افزود: بیش از 5 هزار و 700 کیلومتر سواحل آب شور و شیرین در ایران وجود دارد که خود پتانسیل عظیمی جهت بهره برداری و توسعه تولیدات شیلاتی را به ارمغان می آورد. در این راستا می توانیم خود را با کشورهای موفقی چون ترکیه یا مالزی مقایسه کنیم و موانع را از سر راه برداریم.
خیام نکویی، ادامه داد: اگر برای انجام کاری به باوری قدرتمند برسیم، باید برای رسیدن به هدف، تلاش کنیم تا موضوع در اولویت سیاست های توسعه ای قرار بگیرد.
وی، از مصرف پایین تولیدات شیلاتی در کشور، ابراز نگرانی کرد و ادامه داد: لازم است از تمام ظرفیت ها برای افزایش تولید استفاده کنیم. در این راستا یکی از اولویت ها، کمک به دهک های پایین جامعه برای دسترسی آسان به محصولات شیلاتی است. این امر شدنی است زیرا ظرفیت های موجود، آن را تایید می کنند.
خیام نکویی، تاکید کرد: هر کسی بتواند با ارائه پیشنهاد یا ایده جدید، منجر به چابک شدن فعالیت سازمان شود و یا گرهی از مشکلات بهره برداران را حل کند تا سفره مردم رنگین تر شود، از وی به طور ویژه تقدیر خواهد شد.
در پایان، موارد و موضوعات مختلفی از طرف حاضران و شرکت کنندگان مجازی مطرح و در مورد آنها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
 
گزارش برنامه عملیاتی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور
محمود بهمنی، در شانزدهمین جلسه نظارت ستادی موسسات که با حضور رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و هیات همراه، روسای پژوهشکده های تابعه موسسه، رئیس بخش های تخصصی و مدیران ستادی برگزار شد، گزارشی از برنامه عملیاتی این مجموعه در سال 1401 را ارائه داد.
بهمنی، چالش های کلان حوزه شیلات را به سه بخش عمده تقسیم کرد و گفت: فشار بیش از حد روی ذخایر تجاری، نقص آمار و اطلاعات دقیق از وضعیت صید و صیادی، محدودیت نیروی حفاظت از منابع و ذخایر آبزیان، و مواردی از این دست، از مهمترین چالش های حوزه صید و صیادی به شمار می رود.
وی، با ارائه توضیحاتی درباره توسعه صید و صیادی در برنامه تحولی وزارت جهاد کشاورزی و ارزیابی ذخایر انواع ماهیان اقتصادی، افزود: بخش آبزی پروری نیز با چالش هایی مواجه است که از آن جمله می توان تا حدی به غیربومی بودن گونه های آبزی پروری در کشور، عدم پیش بینی درست ملاحظات اقتصادی- اجتماعی، کمبود منابع آب شیرین، عدم استقبال بهره برداران از مکانیزاسیون و فقدان یک برنامه منسجم به منظور پیشگیری و کنترل بیماری های آبزیان اشاره کرد.
بهمنی، پیش بینی تولید یک میلیون تن تولیدات آبزی پروری در برنامه هفتم توسعه سازمان شیلات ایران را قابل دفاع دانست و عنوان کرد: دانش فنی تکثیر گونه های بومی مانند ماهی آزاد دریای خزر، ماهی صبیتی، ماهی سوف و ماهی هامور، برای پرورش در قفس های دریایی، به اتمام رسیده و آماده انتقال به بخش خصوصی است.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سرانه پایین مصرف آبزیان در کشور، عدم توجه به مزایای اقتصادی حوزه شیلات، توزیع نامناسب عرضه آبزیان در مناطق مختلف کشور، قیمت تمام شده بالای محصولات شیلاتی، میزان بالای ضایعات و زائدات و عدم توجه به فرآورده های بیولوژیک از آبزیان را از مهمترین چالش های حوزه فرآوری آبزیان دانست و در ارتباط با حل هر کدام از این چالش ها توضیح مختصری ارائه داد.
بهمنی، سهم شیلات از 125 میلیون تن تولید بخش کشاورزی را یک درصد توصیف کرد و ادامه داد: ارزش اقتصادی شیلات معادل حدود 10 درصد کل ارزش محصولات کشاورزی است که این آمار، نشان از اهمیت بخش شیلات در اقتصاد کشاورزی دارد.
وی، راهبردهای کلان و تخصصی ابلاغی از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به موسسه را شامل سه بخش افزایش تولیدات، پاسخگویی به نیازهای بخش اجرا و آینده پژوهی دانست و در مورد هر کدام از این راهبردها گزارش مبسوطی ارائه کرد.
برنامه چهار ساله موسسه در راستای برنامه تحولی وزارتخانه، توجه خاص به وظایف حاکمیتی در سطح تولید استراتژیک، طراحی و عملیاتی کردن مدل های بهینه برای انتقال دانش فنی به بخش خصوصی، تبیین استراتژی های لازم در راستای افزایش اثربخشی تحقیقات، تدوین و اجرای برنامه جامع آموزش و ترویج یافته های تحقیقاتی، تدوین برنامه جامع تحقیق، آموزش و ترویج، ارتقای فرهنگ مصرف آبزیان، تدوین برنامه جامع معماری و توانمندسازی نیروی انسانی، تعیین نقش و اثربخشی اقتصادی فعالیت های موسسه و تدوین برنامه برندسازی موسسه در سطح ملی و بین المللی، از دیگر مواردی بود که بهمنی به آنها اشاره کرد.
گفتنی است در این جلسه، مدیران و معاونان سازمان، از جمله دکتر مخبر، دکتر جعفری، مهندس احمدی، دکتر قاسمی، دکتر قدیری ابیانه، دکتر بلالی، دکتر دالوند، دکتر علیپور، خانم ها مهندس غیث پور و مهندس رضایی به ارائه مواردی در خصوص عملکرد موسسه پرداختند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code