چهارشنبه نوزدهم مهر 1402 

نشست بررسی طرح جامع توسعه زنجیره تا مصرف ماهی قزل‌آلا در استان کهگیلویه و بویراحمد

نشست بررسی طرح جامع توسعه زنجیره تا مصرف ماهی قزل‌آلا در استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن شماره 2 استانداری برگزار شد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 404 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج، در نشست بررسی طرح جامع توسعه زنجیره تا مصرف ماهی قزل‌آلا در استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن شماره 2 استانداری برگزار شد، ظرفیت‌های استان به لحاظ شیلات و تولید تخم چشم‌زده مورد بحث قرار گرفت. همچنین در خصوص ضرورت توسعه و تجهیز مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج گفت‌وگو شد.
این جلسه با حضور عسکری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، بهمنی و حافظیه، رئیس و معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور، معتمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، جعفری مجری طرح زنجیره ارزش راهبردی استان، صلاحی اردکانی رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج، رستمی مدیر شیلات استان و جمعی از کارشناسان حوزه شیلات استان برگزار شد.
در ابتدا جعفری، گزارشی از وضعیت منابع مختلف استان و اهداف زنجیره ارزش راهبردی استان ارائه داد. در ادامه بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، به ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه شیلات اشاره کرد و گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد این ظرفیت را دارد که زنجیره تولید تا مصرف ماهی قزل‌آلا را توسعه و تکمیل کند. وی، با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد 10 درصد آب‌های روان کشور را در اختیار دارد، افزود: این استان سالانه 22 هزار تن تولید ماهی قزل‌آلا دارد که ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی و توسعه و تکمیل زنجیره تولید تا مصرف است.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ادامه داد: در بحث پرورش ماهی 20 درصد تلفات به دلیل بیماری‌های مختلف رخ می‌دهد که این معمول و طبیعی است و به‌طورکلی در این بخش، 40 درصد ضایعات وجود دارد.
وی، اضافه کرد: اگرچه آمار تولید استان کهگیلویه و بویراحمد 22 هزار تن برآورد می شود، اما این استان ظرفیت قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری دارد.
بهمنی، با اشاره به تحقیقات میدانی همکاران موسسه از بخش‌های مختلف استان، گفت: همکاران ما به این نتیجه رسیده‌اند که ظرفیت استان کهگیلویه و بویراحمد در بحث شیلات بالا است و فقط درحوزه های بررسی شده از مناطق مورد مطالعه، تولید 5 هزار تن ماهی قزل‌آلا، گرمابی و خاویاری ثبت شده است.
در ادامه، حافظیه معاون پژوهشی و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در بحث شیلات و تولید تخم چشم‌زده، گفت: مرکز اصلاح‌نژاد یاسوج ظرفیت بالایی جهت تولید و تامین مولد قزل‌آلای مورد نیاز مراکز تکثیر کشور را داشته، با این حال 74 میلیارد تومان برای تکمیل، تجهیز و توسعه مرکز اصلاح نژاد یاسوج نیاز است.
سید علی معتمدی‌پور رئیس جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، در این نشست گفت: در بحث تولید ماهیان سرد آبی، هیچ استانی توان رقابت با کهگیلویه و بویر احمد را ندارد. بنابراین با توجه به همین ظرفیت می‌توان توسعه زنجیره تولید تا مصرف ماهی قزل‌آلا را راه اندازی کرد.
رئیس جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: ذخیره گاه‌های آبی استان از جمله سد چم‌شیر، سد مارون و... این قابلیت را به وجود آورده‌اند که پرورش ماهی در پشت سد را توسعه دهیم. بنابراین ما نیازمند توجه ویژه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی هستیم و یقیناً با حمایت همه جانبه و همدلی و وحدت، توسعه این زنجیره عملی خواهد بود.
 
 بازدید از مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج
در جریان سفر رئیس موسسه به استان کهگیلویه و بویر احمد، بهمنی و حافظیه، از مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج بازدید کردند. رئیس و معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور، در این سفر از  بخش های مختلف از جمله سالن اصلاح نژاد، سالن های مختلف انکوباسیون، پرورش لاروی و بچه ماهی و آزمایشگاه های مرکز بازدید و رهنمودهای لازم برای فعال سازی و بهره برداری از ظرفیت های موجود را پس از دریافت گزارش ها ارائه کردند. در ادامه رییس و معاون پژوهش و فناوری موسسه، در یک نشست دوستانه به شنیدن مشکلات و درخواست های پرسنل پرداخته و برای حل مشکلات در آینده ای نزدیک، ابراز امیدواری کردند. در پایان این نشست صلاحی اردکانی رئیس مرکز، گزارش عملکرد بخش پژوهشی و پشتیبانی را ارائه داد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code