به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور_ اهواز، در جلسه وبیناری با موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر حسین هوشمند رئیس پژوهشکده گزارش عملکرد سال 1401 را ارائه نمود. وی به سه طرح خاص در محورهای امنیت غذایی و منابع طبیعی، آب و خاک و 15 پروژه شاخص در محورهای امنیت غذایی، تنوع زیستی و حفط ذخایر ژنتیکی، منابع طبیعی، آب و خاک که در این پژوهشکده در حال انجام است اشاره نمود که از میان آنها چهار پروژه بنیادی، سه پروژه مقدماتی، پنج پروژه کاربردی توسعه ای خاص، یک پروژه کاربردی فناورانه خاص و دو پروژه کاربردی فناورانه غیرخاص می باشند.
هوشمند به انعقاد سه قرار داد پژوهشی، یک قرارداد انتقال دانش فنی، سه تفاهم نامه و یک قرارداد مشارکت اشاره نمود و مولدسازی ماهی باس دریایی آسیایی در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) را از دستاوردهای مهم پژوهشکده در سال جاری برشمرد که رونمایی آن با حضور معاون وزیر، رئیس موسسه و معاون استاندار انجام شد. همچنین برگزاری دومین همایش ملی منطقه ای آبزی پروری با ارائه 121 مقاله در 11 محور را دیگر دستاورد پژوهشکده خواند.
هوشمند افزود: در حوزه فناوری سه دستاورد این پژوهشکده در زمینه های واکسن باکتریایی، مولدسازی ماهی باس دریایی آسیایی و جیره غذایی اقتصادی قابلیت تجاری شدن دارند.
دکتر هوشمند گفت: پنج گزارش نهایی موفق به اخذ فروست شده است و چاپ تعداد 31 مقاله علمی و پژوهشی در مجلات معتبر خارجی و داخلی و ارائه 12 مقاله در کنفرانس معتبر بین المللی از دیگر فعالیت های پژوهشی می باشند.
برگزاری یک برنامه روز مزرعه، 20 کارگاه آموزشی ترویجی، 7 بازدید طرح یاوران تولید، 5 دوره آموزش کارشناسان پهنه، دو نشست ترویجی با اتحادیه ها و برگزاری دو جلسه کارگروه ترویج از دستاوردهای ترویجی پژوهشکده است که دکتر هوشمند آنها را معرفی کرد.
دکتر حافظیه، معاون پژوهش و فناوری موسسه ضمن سپاس از پژوهشکده به دلیل به روز بودن فعالیت های پژوهشی و دستاوردهای ارائه شده توسط همکاران، فعالیت های صورت گرفته در حوزه واکسن را اتفاقی بسیار خوب برشمرد که حمایت موسسه را به دنبال خواهد داشت. همچنین ایشان به دستاورد مهم تولید محصول دانش بنیان مولدین باس دریایی و بچه ماهی دریایی باس و صبیتی اشاره نمود.
دکتر حسین زاده، معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه، فعالیت های ترویجی پژوهشکده را بسیار پررنگ و حائز اهمیت برشمرد و تعامل خوب با بخش خصوصی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل شیلات استان را از ویژگی های خوب پژوهشکده دانست و گفت: همه تلاش محققان در جهت رسوخ دانش به عرصه است که این مهم در پژوهشکده به خوبی دنبال می شود.
دکتر شریف روحانی، قائم مقام رئیس موسسه نیز تعامل بین پژوهشکده و ادارات کل اجرایی استان را از محاسن آن خواند و بر پیگیری معرفی کپور ماهیان هندی به صنعت آبزی پروری تاکید نمود.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code