به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر شریف روحانی قائم مقام موسسه، در همایش ملی-منطقه ای آبزی پروری اهواز با عنوان «آبزی پروری با نگاهی به آینده در ایران» سخنرانی کرد.
وی پس از توضیحی درباره روند تغییرات تولید آبزیان در دنیا، مواردی مانند میزان تولید آبزیان آب شیرین و دریایی، میزان تولید آبزیان آب شیرین در دنیا به تفکیک گونه، میزان تولید آبزیان و آبزی پروری در ایران را تشریح کرد.
دکتر شریف روحانی، با بیان اینکه طبق آخرین آمارها مصرف سرانه آبزیان در ایران به حدود 13.8 کیلوگرم می رسد، افزود: میزان تولید آبزی پروری در استان خوزستان در سال گذشته به بیش از 84 هزار تن رسیده است.
خشکسالی  و تغییر اقلیم (کمبود منابع آبی شیرین)، محدودیت تنوع درگونه های پرورشی با توجه به تغییر شرایط محیطی، مشکلات زیست محیطی، بروز بیمارهای نوظهور و حفظ ایمنی زیستی، کارایی پایین سیستم های تولیدی در بخش آبزی پروری، عدم استفاده از گونه های اصلاح نژاد شده، وابستگی در تامین نهاده ها با توجه به مشکلات تحریم و کمبود ارز، بالارفتن قیمت نهاده های تولید، بازماندگی کم و بروز تلفات، عدم آگاهی جامعه نسبت به ارزش غذایی محصولات آبزی، کمبود فرآوری مناسب در محصولات آبزی پروری قابل عرضه به بازار و مشکل بازاریابی از مهم ترین چالش های صنعت آبزی پروری محسوب می شود که دکتر شریف روحانی به آنها اشاره کرد.
وی در ادامه، بهره گیری از منابع آبی پساب های کشاورزی، بهره گیری از سایر منابع آبی داخلی، بهره گیری از آبهای شور سواحل و زمین های نوار ساحلی، مکان یابی جهت توسعه آبزی پروری در قفس، بهره گیری از تنوع گونه ای، دستیابی به زیست فن تکثیر و پرورش ماهیان بومی، استفاده از سیستم های پرورشی نوین، افزایش بهره وری با استفاده از گونه های اصلاح نژاد شده و... را از راهکارهای برون رفت از چالش های مطرح شده دانست و اقدامات صورت گرفته در این زمینه را توضیح داد.
گفتنی است همایش ملی- منطقه ای آبزی پروری که به همت پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور – اهواز، در حال برگزاری است، دارای 5 پنل تخصصی بوده و تا روز دوشنبه 10 بهمن ماه 1401 ادامه دارد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code