به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، معاون پژوهش و فناوری موسسه در گفتگو با خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، تکثیر ماهی سی بس را مهمترین اقدام موسسه در سال جاری دانست.
در این گزارش آمده است: صنعت نوین و پرسود پرورش ماهی در قفس که چندسالی است با رویکرد ایجاد فرصت تنفس برای دریا، احیای زیستگاه‌ها و باز تولید ذخایرآبزیان دریایی مطرح شده، امروز در چنبره ای از مشکلات مختلف گرفتار شده و فعالان این عرصه برای بهبود وضع، چشم امید به حمایت دولت دارند. این صنعت یکی از طرق نوین آبزی‌پروری است که با توجه به اشتغال، درآمدزایی و بازگشت سریع سرمایه‌دارای متقاضیان زیادی برای سرمایه‌گذاری است اما رونق آن نیازمند تلاش برای حل مشکلات متعدد ابهام‌های موجود است.به گزارش روزنامه اقتصادسرآمد، این صنعت نوپا بر خلاف صنایع دیگر برای سرِ پا ماندن به استفاده از منابع انرژی برق، منابع آب زیرزمینی و سوخت نیازی ندارد و حتی زمینی بسیار کمتر تنها برای سایت پشتیبان اشغال می‌کند و در بستر خوان گسترده دریا اجرا می‌شود و محصولی که ۷۰ درصد آن به صورت ارگانیک است تولید می‌شود. محصول تولیدی در این صنعت هم مصرف داخلی و هم زمینه صادرات دارد طوریکه یک مجموعه ۵۰۰ تنی با سرمایه گذاری ۱۶ میلیارد تومان ۳۵ میلیارد تومان سود به خود می‌آورد.متاسفانه بهره برداری بیش از حد از ظرفیت منابع آبزیان دریایی با استفاده از روش‌ها و ادوات صید مخرب در دهه‌های اخیر باعث کاهش ذخایر دریایی، تخریب زیستگاه‌ها و صیدگاه‌ها و افزایش هزینه‌های صیادان بنادر جنوبی به ویژه در استان بوشهر شد، به همین دلیل کارشناسان از سال ۱۳۸۰ در کشور تلاش کردند با استفاده از طرح پرورش ماهی در قفس و ایجاد فضای لازم برای اجرای این طرح فرصتی برای بازسازی ذخایر و تنفس دریا فراهم آورند.
اقدامات شاخص موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در سال ۱۴۰۱
محمود حافظیه، معاون پژوهشی فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور در گفت و گوی اختصاصی با اقتصاد سرآمد که در حاشیه نمایشگاه شیلات و در رابطه با شاخص‌اقدامات این موسسه در امور شیلات درسال جاری به خبرنگار ما گفت: موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور با برخورداری از ۱۰۴ سال سابقه تحقیقاتی در حوزه صید، آبزی پروری و فرآوری توانسته موفقیت‌های بزرگی را نصیب خود کند.
سی بس آسیایی تنها ماهی که تکثیر آن در جنوب کشور دنبال می شود
وی مهمترین اقدام اثر بخش موسسه تحقیقات علوم شیلات کشوردر سال جاری، تکثیر ماهی سی بس آسیایی به عنوان تنها ماهی در حوزه آبزی پروری در قفس نام برد و افزود: این نوع از ماهی در جنوب کشور در تمام نقاط و عمدتا در هرمزگان در حال تکثیر و پرورش است.
کدام شهرها از صنعت پرورش ماهی در قفس بهره مند هستند؟
وی با بیان این که در سیستان و بلوچستان واحد پرورش این نوع ماهی در قفس به تازگی شروع شده اما از مدت‌ها پیش در بوشهر و در خوزستان در دست اجراست . حدود ۴ هزار تن ماهی سی بس، میزان تولیدی است که در حال حاضر در کشور به آن دست پیدا کرده‌ایم.
اساسی ترین مشکل تولید ماهی سی بس
حافظیه با بیان این که تامین بچه ماهی از اساسی‌ترین مشکلات صنعت پر سود ماهی در قفس است که تا پیش از این ازخارج وارد می شد افزود: موسسه ما توانست امسال علاوه بر مولد سازی، تکثیر را نیز با موفقیت در پژوهشکده اهواز به انجام برساند. تکثیر فرایندی بیوتکنیکی با مراحل مختلف است که مهمترین بخش ان در اصطلاح استفاده از دوز وهورمون مناسب برای  تکثیر موفق است.
حافظیه با ابراز امیدواری به منظور همراهی بخش خصوصی در بخش پرورش ماهی سی بس در قفس و قطع واردات بچه ماهی از خارج، افزود: با این اتفاق از واردات بچه ماهی و خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.او بیان داشت: کار بزرگ دیگری که در سال ۱۰۴۱ توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به ثمر رسید، ایجاد شرایط تکثیر میگوی کروما یا میگوی بومی خلیج فارس در در ۶ ماهه دوم سال است که امکان صید میگوی وانامی در جنوب کشور وجود ندارد. چراکه این نوع میگوی فارغ از دغدغه ها با به‌گزینی در خلیج فارس رشد و تکثیر پیدا میکند.
امیدواریم ظرف ۵ سال آینده حداقل ۳۰ هزار تن تولید میگو داشته باشیم
وی با اشاره به این که این نوع میگو از نیمه دوم سال آینده وارد چرخه تولید و تکثیر خواهد شد، ابراز داشت: با این اتفاق بیکاری صیادان میگو که در ۶ ماهه دوم سال بیکار بودند پیشگیری خواهد شد. لذا امیدوار هستیم ظرف ۵ سال آینده حداقل ۳۰ هزار تن تولید میگو بیش از سال‌های پیش داشته باشیم.معاون پژوهش موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در مورد صرفه جویی دو پروژه‌ای که به آن اشاره داشت، گفت: در طرح نخست عدد قابل توجهی ازر نصیب کشور شد چرا که با مولدسازی ماهی سی بس از واردات ۶ میلیون لارو از استرالیا و تایلند جلوگیری کردیم.حافظیه با یادآوری این مهم که هر ۱۰۰ لارو حدود ۲ دلار ارزبری به همراه دارد، گفت: طبق برنامه از پیش تعیین شده سازمان شیلات از تولید ۴ هزار تن  به ۵۰۰ هزار تن در افق ۱۰ ساله خواهیم رسید مشروط بر این مهم که ناگزیر از واردات لارو سی  بس به کشور نباشیم.با این تفاسیر، این را هم باید افزود که آب و هوا و فراهم بودن زیرساخت‌های بندری در بوشهر، مزیت فعال کردن این صنعت را نسبت به استان‌های شمالی دوچندان کرده است‌چرا که هوای مطبوع و نوع گونه بچه ماهی مورد استفاده امکان ذخیره سازی در۱۲ ماه سال را دارد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code