به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با اهدافی چون تبادل افکار بدیع و توسعه همکاری های اقتصادی و فنی، بازاریابی و شناخت امکانات تجاری و تولیدی در عرصه داخلی و بین المللی و ایجاد بستر صادرات محصولات شیلات، ارائه پیشرفت های داخلی و خارجی در عرصه صنعت شیلات، تقویت و بهبود سیستم توزیع و تسهیل ارتباطات تجاری و فنی، ارتقا دانش فنی در تولید، عمل آوری و بازاریابی، معرفی پتانسیل های جدید، ایجاد زمینه اشتغال بیشتر در صنعت شیلات کشور و فرهنگ سازی و ترویج الگوهای بهینه مصرف غذاهای دریایی، در محل نمایشگاه های دائمی تهران شروع به کار کرد.
در افتتاحیه این نمایشگاه، وزير جهاد كشاورزي با اشاره به ظرفيت زياد موجود براي توليد آبزيان به‌ويژه در مناطق ساحلي كشور، گفت: به‌ منظور تقويت ذخاير در سواحل كشور بايد اقدامات بيشتري انجام شود. «سيد جواد ساداتي‌نژاد» در مراسم افتتاحيه ششمين نمايشگاه بين‌المللي شيلات، آبزيان، ماهيگيري، غذاهاي دريايي و صنايع وابسته، افزود: در كشور مراكز دولتي بازسازي ذخاير گونه‌هاي مختلف تكثير آبزيان وجود دارد كه در دريا و رودخانه‌ها رهاسازي مي‌شود.
وزير جهاد كشاورزي اظهار کرد: فعاليت بازسازي ذخاير آبزيان از سال‌ها پيش در سازمان شيلات ايران به منظور پايداري بهره برداري صيد و حفاظت از ذخاير ژنتيكي آبزياني كه مورد بهره برداري قرار مي گيرند، انجام و ساليانه بيش از ۳۵۰ ميليون قطعه انواع آبزيان در منابع آبي كشور رهاسازي مي‌شود.
وي تصريح‌كرد: با وجود اينكه آبزيان مواد مغذي ارزشمندي دارند اما در سفره مردم به‌خوبي نمود نداشته است كه اين امر بيانگر مشكل ما در معرفي و حتي توليد اين محصولات است. وي گفت: صنايع فرآوري آبزيان نياز به سرمايه‌گذاري بيشتري دارد، اما در مجموع در بخش كشاورزي شاهد خروج سرمايه گذاران هستيم و لازم است از ساير بخش ها به اين بخش سرمايه گذار وارد شود.
وزير جهاد كشاورزي ادامه ‌داد: هرچند ۹۸ درصد كشاورزي ايران مربوط به بخش خصوصي است، اما در بخش شيلات اين‌ طور نيست و بايد واگذاري ها افزايش يابد كه مي تواند توليد و ثروت بيشتري براي كشور به همراه داشته باشد.
وي افزود: نيازمند افزايش ورود بيشتر دانش‌بنيان‌ها به بخش شيلات هستيم كه در مقايسه با ساير بخش‌هاي كشاورزي عقب‌تر است. ساداتي‌نژاد با اشاره‌ به ظرفيت صادرات در بخش خوراك آبزيان، گفت: در بخش خوراك ماهي نيز نياز به ورود بيشتر دانش‌بنيان‌ها، صادرات و ارزآوري وجود دارد.
وي تاكيد كرد: به‌جاي اينكه به دنبال محدوديت صيد برويم كه در برخي مواقع هم موفقيت‌آميز نبوده و نتيجه آن ۱۲ هزار صياد غيرمجاز است، بايد به سمت سرمايه گذاري و تقويت سواحل حركت كنيم.
گفتنی است در راستای سخنان وزیر جهاد کشاورزی، مبنی بر افزایش ورود بیشتر دانش بنیان ها به بخش شیلات، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز در اقدامی موثر و کم نظیر، رویداد کارآفرینی، نوآورانه، دانش بنیان و اشتغال آفرین حوزه شیلات را در دست دارد که بخش پیش رویداد در شهریورماه برگزار شد. در همین راستا قرار است با توجه به نیازهای فناورانه احصا شده، قسمت اصلی رویداد و پسا رویداد نیز به منظور افزایش شرکت های دانش بنیان و حمایت از آنها طی ماه های آینده برگزار خواهد شد.
در خلال این نمایشگاه، دکتر خیام نکوئی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، از غرفه موسسه بازدید و مصاحبه ای اختصاصی با روابط عمومی موسسه انجام داد که فیلم کامل آن را می توانید از طریق لینک زیر مشاهده کنید:
مصاحبه با دکتر خیام نکوئی 
در بخش دیگری از این مراسم، مهندس حسینی رئیس سازمان شیلات ایران، با اشاره به تولید یک میلیون و 259 هزار تن تولیدات شیلاتی، گفت: در برخی استان ها مصرف آبزیان بالا و در برخی استان ها مصرف کمی داریم که برخی مدعی هستند ماهی گران است و در دسترس نیست در صورتی که باید فرهنگ مصرف اتفاق بیفتد و می توان از ماهیان ارزان غذاهای لذیذ تهیه کرد. وی ادامه داد: آبزیان از ارزان تا گران قیمت دارد ما نمی توانیم شاخص آبزیان را فقط ماهی های دریایی قرار بدهیم بنابراین باید با ترویج و تبلیغ و فرهنگ سازی مردم را به سمت مصرف ماهی های ارزان سوق دهیم.
وی اظهار کرد: اکنون باید تلاش کنیم سی فود را جایگزین فست فودها کنیم. مهندس حسینی، ادامه داد: شیلات بخش پرریسکی است که برای پایداری در تولیدات این بخش نیازمند بیمه هستیم زیرا اکنون اکثر پرورش دهندگان ما بیمه ندارند و یا صنعت بیمه پوشش مناسبی ندارد.
گفتنی است مهندس حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، دکتر سید محمد آقامیری معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور و سردار حسین دهقان دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران، از غرفه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بازدید و در ارتباط با مباحث شیلاتی و اقدامات محققان موسسه تبادل نظر کردند.
شایان ذکر است که این نمایشگاه تا 2 آذرماه 1401 ادامه داشته و علاقه مندان می توانند برای بازدید از غرفه موسسه به سالن 41 و غرفه 4131 محل نمایشگاه های دائی تهران مراجعه نمایند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code